• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Eketånga/Alet i Halmstads kommun, Hallands län. Det pågår en kraftig brand i gamla Äventyrslandet. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Halland.

Batteridriven båt kan halvera pendlingstid

Uppdaterad
Publicerad

Mindre buller, kortare restid och mindre svallvågor. Nu får moderna batteribåtar dispens för att testa batteridrivna kölsvävare i höga hastigheter på Mälaren.

Den nya båten som ska testas i Stockholm går på elektricitet och har solceller på taket. Den kan köra i 30 knop och skulle kunna halvera dagens pendlingstid mellan Ekerö och Stockholm, enligt P4 Stockholm. Under september och oktober planerar rederiet att testa den första båten i Mälaren.

Den första båten är snart färdigbyggd i Riga och så småningom är det tänkt att liknande båtar även ska köra mellan Rindö och Slussen samt Mariefred och Ekerö.

– Fördelarna är att mindre energi går åt, att svallvågorna blir mindre och att det är mycket miljövänligt. Förhoppningsvis kan de som bor i Ekerö och Rindö få sina nya pendelbåtar på plats nästa år eller 2017, säger landstingets trafikutskottsledamot Christina Blom Andersson (KD) i ett pressmeddelande.

Ett luftutrymme inuti båten får ett högre tryck med hjälp av en fläkt. Trycket gör att båten lyfts något ur vattnet och minskar motståndet i vattnet så att den förbrukar mindre energi.

– Vi betalar 30 procent koldioxidskatt på elektriciteten, medan bensinen är skattebefriad. Det är ändå mycket billigare att köra på batteri, säger rederiets Vd Hans Thornell.

Än är däremot inte båtprojektet i hamn då det finns oklarheter i hur landstinget ska hjälpa till att finansiera testet. Under testperioden är planen att mäta svall, buller, energiförbrukning och hastighet.

Hoppet är att trafiken ska vara igång på riktigt 2017.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.