–Det har alltid varit tufft att jobba som chaufför i Stockholms kollektivtrafik, men nu är det värre än någonsin, säger Busschauffören Ola Arrenius. Foto: SVT

Busschaufför: ”Vi går hem som vrak”

Uppdaterad
Publicerad

Nu har busschaufförerna fått nog och kräver en bättre reglerad trafik. Chaufförerna slår larm om arbetsmiljön.

Stockholm växer ständigt och det i kombination med stora byggprojekt i några av innerstadens hårt trafikerade områden som Slussen och Sergelstorg, skapar en tuff situation för yrkesförare och kollektivtrafik.

– Vår arbetsmiljö är så ovärdig som den kan bli, vi går hem som vrak. Frågan är hur länge vi kommer att orka.

Det säger busschauffören Ola Arrenius, som menar att läget aldrig varit så illa som nu.

– Det har alltid varit tufft att jobba som chaufför i Stockholms kollektivtrafik men nu är det värre än någonsin. Stockholmstrafiken är laglöst land där man kan bete sig hur som helst utan några påföljder.

Ola Arrenius menar att staden har tagit sig vatten över huvudet med många och stora projekt samtidigt som planeras att vara klara inom ett tidspann på 8-10 år. Ett annat stort problem menar han, är bristen på trafikpoliser i Stockholms innerstad.

Sedan polisens omorganisation år 2015 finns inte längre de renodlade trafikpoliserna kvar, något som uppmuntrar till att bryta mot regler. Många privata bilister kör där de inte bör och lyder inte de skyltar och trafikuppmaningar som finns.

Fredrik Hellgren arbetar inom Stockholmspolisen och kommer cyklandes till intervjun med SVT. Det är ett sätt att snabbt ta sig fram i den växande innerstaden där det på många håll lätt blir kaos i rusningstider.

– Jag tycker personligen att det är tråkigt att vi inte har kvar några trafikpoliser. Vi skulle behöva fler resurser och vi ser gärna att det ordnas med väghinder på de ställen där privata bilförare inte bör köra. Det är enda sättet att få dem att hålla sig ifrån områden där de inte hör hemma.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.