Vid Tegelbacken ska trafiljusen ställas om så att bussar prioriteras framför bilar. Foto: SVT

Busstrafiken har fått bättre flyt

Publicerad

Nu ska även stombuss 2 och 3 få anpassade körfält och trafiksignaler för att öka framkomligheten.

Genom att ställa om trafiksignaler, dra in hållplatser och bygga speciella busskörfält har framkomligheten för stombusslinje 1 och 4 förbättrats.

I fjol ökade medelhastigheten för stombussarna i innerstaden med en procent och i ytterstaden med tre procent, trots att trafiken på Stockholms gator tätnat.

I genomsnitt tar sig nu buss 1 och 4 sig fram i 12-13 km/h i innerstan, medan medelhastigheten i ytterstan är den dubbla.

 – Det är små förändringar siffermässigt sett, men det flyt man upplever när det rullar på är värt mycket mer än tidsvinsten i sig, säger Tobias Johansson som är utredare på Stockholms stads trafikkontor till SVT Nyheter Stockholm.

Fler bussfiler

Nu ska flytet bli bättre även för linje 2 och 3.

Vid korsningarna Tegelbacken och Stadshusbron-Klara Strandsleden kommer trafikljusen att ställas om, så att bussar prioriteras framför bilar.

Det kommer även att byggas nya bussfiler och en del boendeparkeringar kommer att tas bort.

– På så vis skapar vi en bättre framkomlighet och punktlighet för bussarna, säger Daniel Helldén (MP), som är trafikborgarråd i Stockholm.

Men är det inte en onödig investering när medelhastigheten för de andra stombussarna bara ökat med några procent?

– Nej, för i relation till att biltrafiken ökat så tar sig bussarna fram bättre än tidigare, säger Daniel Helldén.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.