Cykellopp blev stor besvikelse för Tekniska museet. Foto: SVT

Cykeltävling hindrade museibesökare

Uppdaterad
Publicerad

Bara 663 besökare kom till Tekniska museets jättesatsning på nya utställningen Megamind.

Helgens stora cykeltävling Stockholm Velothon blev en lyckad tillställning för de runt 3000 cyklister som deltog. Men desto större är besvikelsen hos de museer som drabbades hårt av avstängda vägar och indragen kollektivtrafik.

Tekniska museet är det museum som av allt att döma drabbades hårdast eftersom man hade laddat extra stort inför sin viktigaste helg med den nya och mycket påkostade utställningen Megamind.

Cykeltävling skapar konflikt

Av de minst 3.000 förväntade besökarna kom istället enbart 663 betalande gäster under söndagen och pressansvarige Marie Wennberg har svårt att dölja sin besvikelse.

– Vi har haft en omfattande kampanj i hela Mälardalen inför den här dagen och det som skulle ha blivit en härlig dag slutade med att vi fick ta hand om besvikna människor, säger hon till SVT Stockholm.

Besvikna besökare

Hon berättar till exempel om hur familjer utanför Stockholm åkt hemifrån tidigt på söndagsmorgonen för att sedan mötas av avspärrningar och trafikkaos.

– Vi vill ju att besökare ska få en positiv upplevelse och inte mötas av detta, säger Wennberg.

Man har även fått mejl och telefonsamtal från personer som frågat om museet över huvud taget var öppet under söndagen och om hur man i så fall skulle ta sig dit.

Maria Wennberg poängterar att man från museets sida inte har några invändningar mot cykeltävlingen som sådan men hon är däremot mycket kritisk mot det som hon uppfattar som mycket bristfällig information kring cykeltävlingen Velothon. 

– En normal bra söndag kan vi ha runt 2.500 besökare så vår förväntning på minst 3.000 besökare just denna söndag är verkligen inte någon fantasisiffra som vi svänger oss med, säger hon.

Ekonomisk förlust

Under måndagen kommer museet att ha ett internt möte om helgens bakslag. Man vill inte berätta om eventuella åtgärder mot någon part men konstaterar att museet förlorat stora summor pengar. Dels på uteblivna besökare men även den påkostade annonskampanjen som grävt ett stort hål i kassan. Exakt hur mycket pengar det rör sig om vill Marie Wennberg inte avslöja.

– Det känns ju onekligen som att vi slängt de annonspengarna i sjön, säger hon.

Även på Etnografiska museet märkte man av söndagens cykellopp i form av färre besökare. Istället för de mellan 200 och 300 besökare som brukar komma en vanlig söndag, hade man igår enbart 170 stycken.

– Vi hade ändå tur som inte hade något särskilt evenemang igår, säger museets kommunikatör Anders Lundell. En söndag med specialarrangemang brukar locka runt 700 besökare så vårt tapp denna helg blev inte lika stort som det hade kunnat bli, konstaterar han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Cykeltävling skapar konflikt

Mer i ämnet