Ann Malmberg har sålt Situation Stockholm i åtta år och hon är positiv till de nya kläderna.
– Jag tycker det är jättehäftigt, då får vi enhetliga kläder och folk på stan kommer kunna känna igen oss. Vi blir mer som en yrkeskår, säger hon när vi träffar henne på hennes plats vid NK:s huvudentré.
”Alla är så olika”
Uppdraget att skapa en uniform till tidningsförsäljarna har hamnat hos tolv mode-elever på Beckmans designhögskola. Först fick de gå ut och prata med försäljarna och nu närmar sig slutet av de två veckor studenterna fick på sig att skapa ett individuellt plagg.
– Det första jag tänkte på var hur otroligt olika alla försäljare är, så det har varit utgångspunkten i mitt projekt. Att ta fram någonting som ska passa många olika stilar, säger Julia Andersen som designat en svart kappa som går att vända ut-och-in och bära på två sätt.
– På utsidan är den svart och på insidan kommer den ha ett Situation Stockholm-mönster så att man kan vända på den när man vill vara privat.
Viktigt att nå fram
Malin Delin som går sista året på Beckmans designhögskola har valt att jobba fram en jeansjacka.
– Det är ett klassiskt arbetarplagg, slitstarkt och tåligt.
Hennes jacka är färgstark och att sticka ut är viktigt tror Malin.
– Det finns ett sådant brus på gatan i dag så vi har pratat mycket om hur folk ska få upp ögonen för säljarna och för att göra det har jag jobbat med print.
Måste hålla värmen
Det är många olika aspekter som måste tas hänsyn till när den nya uniformen skapas. Förutom synlig måste den vara både trivsam, funktionell och varm. Ann Malmberg berättar att jobbet som tidningsförsäljare kan vara riktigt kallt.
– Jag står nära vattnet och det blir fruktansvärt dragigt och kallt på vintern så det är viktigt att plagget är varmt.
Studenternas tolv bidrag presenteras på en utställning och sen är det upp till en jury att tillsammans med försäljarna bestämma vilket plagg som ska bli Situation Stockholms nya signum.