Julia Andersen har designat tidningsförsäljarnas nya jacka. Foto: Situation Sthlm/Whitehead PR

Julia har designat Situation Sthlm:s nya uniform

Uppdaterad
Publicerad

Under hösten kommer försäljarna av Situation Stockholm stå och sälja tidningar i nya jackor. Nu har det nya designplagget presenterats.

I höstas inledde Situation Stockholm ett samarbete med Beckmans designhögskola, något SVT Nyheter Stockholm berättade i september. Samarbetet handlade om att synliggöra försäljarna av tidningen och tolv designstudenter fick i uppdrag att skapa unika uniformer till försäljarna.

Och under tisdagen presenterades det vinnande bidraget.

”Viktigt på ett annat sätt”

Från och med kommande höst kommer försäljarna att använda en ny jacka som är designad av modestudenten Julia Andersen.

Det vinnande bidraget i svart har namnet ”Kaknästornet”. Foto: Situation Sthlm/Whitehead PR

– Projektet med Situation Sthlm har varit intressant då det varit en ny ingång till design och mode. Det är en helt annan målgrupp än vad jag är van vid och det känns viktigt på ett annat sätt, säger hon.

Läs också: Designstudenter skapar kläder till Situation Sthlm-försäljare

Under projektet har designstudenterna intervjuat försäljarna för att få en förståelse för vilken typ av plagg som passar försäljarna bäst. Kriterierna handlade dels om att plagget skulle vara snyggt, lätt att ta av och på, varmt och att det skulle fungera både på jobbet och privat.

– Jag ser verkligen fram emot den dagen jag kommer träffa den första försäljaren med min jacka, säger Julia Andersen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.