Ett större fraktfartyg gick på grund i Mälaren under fredagsmorgonen. Vattenområdet är också Stockholms dricksvattentäkt.
– Det är inte bra om det kommer ut olja i den. För oss är det ett allvarligt uppdrag nu att säkerställa att det inte kommit ut olja, och i sådana fall påbörja insatser, men det verkar som sagt inte som att det har gjort det, säger Anna Lindblad, kommunikationschef på Kustbevakningen, till TT.
Kustbevakningen skickade miljöskyddsfartyg, flyg och dykare till platsen för att undersöka skrovet och få loss fraktfartyget.
Strax efter 15.30 uppgav Kustbevakningen för SVT Nyheter Stockholm att ingen olja har läckt. Det är oklart hur omfattande skadorna på fartyget är.
– Vi har haft flygbevakning och ingen olja har läckt. Dykare på plats undersöker skrovet på fartyget för att se vilka skador som uppkommit vid grundstötningen, säger Valdemar Lindkrantz, kommunikatör på Kustbevakningen.
– Bränsletanken ligger inte där det eventuellt uppstått skador, det ska vara ganska skyddat.
Polisen utreder vårdslöshet
Fartyget är lastat med pellets och har omkring 100 kubikmeter diesel ombord. Vad som orsakat grundstötningen är inte känt. Polisen har inlett en förundersökning om vårdslöshet i sjötrafik.
– Polisen har inlett en förundersökning om vårdslöshet i sjötrafik. Vi på Kustbevakningen har hållit förhör med besättningen och befälhavaren. Vad som framkommit där vet jag inte i nuläget, säger Valdemar Lindkrantz.
”Vi säkrar upp om det blir utsläpp”
Det var vid femtiden på morgonen som besättningen larmade Kustbevakningen om att fartyget gått på grund. Fartyget är cirka 100 meter långt och står hårt på grund vid ön Hässelby holme som ligger mellan Hässelby villastad och Lovö i Mälaren.
– Det finns ingen risk att fartyget ska sjunka eftersom området inte är djupt. Det vi jobbar med nu är att säkra upp om det blir utsläpp. Vi lägger ut länsor för att eventuella utsläpp ska begränsas, säger Anna Lindblad.
Enligt Kustbevakningen är det oklart vad som hänt och vilken hastighet fartyget hade när det gick på grund. Inga personer är skadade och i nuläget finns ingen rekommendation till sjöfarten om att undvika området.
– Vi vet inte hur omfattande skadorna är. Om fartyget behöver bogseras bort från platsen är det upp till rederiet att anordna bärgare för att bogsera bort fartyget, säger Valdemar Lindkrantz.