Dramatens publik på flykt genom ny teknik

Uppdaterad
Publicerad

Genom ny teknik får Dramatens publik uppleva Marwan Arkawis flykt från Syrien till migrationsmyndigheten i Sverige.

– Det är fortfarande ofattbart svårt men det är en chans för mig att börja om på nytt, säger han.

I den nyskrivna pjäsen ”De levda baklänges”, som sätts upp på Dramaten, får publiken följa Marwan Arkawis flykt från Syrien genom ett par VR-glasögon och ett par hörlurar.

Filmen som spelas upp i glasögonen är filmad med en speciell teknik där tittaren upplever den filmade miljön mer verklig. Genom att vrida på huvudet så ser man det som händer bakom, över och bredvid sig. 

Under två akter får publiken uppleva världen genom Marwans ögon, från syriska miljöer för att till sist landa i ett förhörsrum på Migrationsverket.

– Det du säger under de två timmar som förhöret pågår avgör om du får stanna  och får en framtid Sverige. Det är som att kastas mellan is och eld, du vet inte vad du ska göra, säger Marwan Arkawis.

”Alla självlärda”

Pjäsen är ett samarbete mellan Dramaten och Osynliga Teatern. Föreställningen baseras på intervjuer och vittnesmål från män och kvinnor som sökt uppehållstillstånd i Sverige. Även jurister, tolkar och handläggare på Migrationsverket är intervjuade.

Det är Tomas Rajnai och Jens Nielsen som står för manus och regi. Att använda VR-glasögon i en teaterföreställning är nytt för regissörerna och de säger att det är svårt att hitta en uppsättning att jämföra med.

– Det finns ingen som lär ut det här. Jag tror att alla är självlärda. Samtidigt som alla teknikbolag kastar in pengar i det här så finns det fortfarande väldigt lite innehåll, säger Jens Nielsen.

Ofattbart svårt

Med pjäsen vill Osynliga Teatern sätta fokus på den svenska migrationspolitiken och vad den innebär på ett personligt plan.

– Jag tror att den här typen av teknik är väldigt spännande att använda i en sådan här synkroniserad upplevelse med publik. Att det är en större grupp människor som tittar på samma sak, säger Tomas Rajnai.

Föreställningen består av två akter. Under första akten får publiken får se världen genom Marwan Arkawis ögon. Under andra akten möter publiken Marwan på scenen och för honom är föreställningen ett sätt att bearbeta det som har hänt.

– Det är fortfarande ofattbart svårt men det är en chans för mig att börja om på nytt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.