Foto: TT

Robotar ska köra t-banan år 2025

Uppdaterad
Publicerad

Landstinget arbetar med att modernisera Stockholms tunnelbana och ett hoppfullt mål är att kunna införa förarlösa tåg inom tio år på röda linjen. Men facket är kritiskt när det kommer till säkerhetsfrågan.

Trafiknämnden i landstinget kommer med ett förslag att till år 2025 ska tunnelbanan trafikeras utan tunnelbaneförare. Tågen skulle i så fall vara helautomatiska och kosta 1.600 miljoner att införa.

– Utredningsarbetet som vi ska göra nu avgör om det här är ett möjligt mål. Vi vill ha en tunnelbana som möjliggör för stockholmarna att växa och helautomatiska tåg är en viktigt byggsten i det, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd. 

Kräver plattformsbarriärer

För att ett tunnelbanan skulle kunna bli automatisk så krävs det att plattformsbarriärer finns på alla tunnelbanestationer. Något som också Trafiknämnden kommer börja kolla närmare på.  

– Plattformsdörrar är en del i att minska störningsrisken i tunnelbanan men också skapa en trygghet. Och tittar vi i förhållande till automatisk drift så är en form av plattformsdörrar en förutsättning för att den tekniken fullt ut ska kunna användas, säger Kristoffer Tamsons. 

”En samhällsekonomisk vinstaffär”

De nya tågen ska dessutom erbjuda mer frekventa avgångar och bidra till en ökad säkerhet och trygghet i tunnelbanan menar Trafiknämnden. Men kostnaden är hög för införandet av de nya automatiska tågen, men enligt Kristoffer Tamsons så blir det ändå en ekonomisk vinst i längden.  

– Det är en samhällsekonomisk vinstaffär, det vill säga det lägger grund för minskade störningar på ett sådant sätt som har en positiv uppsida. Och det är klart, kan vi köra fler tåg, tätare avgångar och fler tåg som kommer i tid så lägger det också grunden till att vi får en attraktivare kollektivtrafik. Det leder till att vi kan öka bostadsbyggandet och bli attraktivare för företag och mycket annat.

Men facket är kritiskt mot att tågen ska bli förarlösa och menar att säkerheten kommer att påverkas negativt och bli sämre. De skriver i ett pressmeddelande: 

– Vi som arbetar inom tunnelbanan, som transporterar alla människor säkert, ger service och tar hand om alla små och stora händelser, är mycket oroliga över utvecklingen. Om Trafiknämnden beslutar enligt förslaget, som sätter besparingar före säkerhet, så kommer saker som säkerhet och trygghet för trafikanterna att äventyras.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.