AppKnapp kallas forskningsprojektet i Tumba söder om Stockholm. Det är fyra förskoleavdelningar som specialstuderas och filmas när barnen arbetar med digitala surfplattor eller paddor som de också kallas.
Barnen på avdelningen Nyckelpigan är mellan två och tre år. De sitter runt bordet med de digitala surfplattorna framför sig och barnskötare Åsa Lindblom berättar att barnen blir intresserade direkt.
– Jag tror att det är för att det fort händer saker på skärmen och att de kan byta appar som de vill, säger hon till ABC.
Projekt i ett år
Anledningen till projektet är att Botkyrka kommun vill se vad som händer i barngrupperna när förskolorna använder digitala surfplattor.
– Det finns nästan ingen forskning inom området när det gäller små barn, berättar projektledaren Lena Lindström.
Under ett år pågår forskningsprojektet där man tittar efter hur barnen själva använder plattorna och pedagogerna använder dem i undervisningen. Närmare 100 timmar film beräknas det bli och under insamlingen syns mönster.
– Vi har inte sammanställt något, men under insamlingen av materialet ser vi att barnen samlas runt paddorna och att de öppnar upp för ett samarbete mellan barnen, säger Susanne Kjällander filosofie doktor på Stockholms universitet.
Allt vanligare
Digitala surfplattor blir allt vanligare i våra förskolor – i SVT:ts undersökning tidigare i höst så använder var fjärde kommun runt om i landet digitala surfplattor.
I Tumba är sexton förskolor med i projektet och personalen utbildas och utbyter erfarenheter i arbetet kring paddorna. Resultatet av forskningen ska vara klart till nästa höst.
– Vi hoppas att det här blir så framgångsrikt att flera kan utnyttja tekniken och att den utvecklas, säger Lena Lindström till ABC.