Enligt IVO:s rapport hamnar Sverige långt ner på rankningslistorna i internationella jämförelser när det kommer till aspekter som patienternas delaktighet, information och väntetider.
”Detta bekräftar tillsynens bild av att man inom vården och omsorgen kan ha svårt att sätta individen i fokus. För att kunna göra det krävs en väl fungerande samverkan, något som IVO ser ofta brister”, skriver man i rapporten.
Stora geografiska skillnader
IVO konstaterar också att det finns stora geografiska skillnader i den vård och omsorg som erbjuds. Bland annat skiljer det sig mycket åt både mellan och inom olika landsting när det gäller hur man klarar av att uppfylla vårdgarantin. ”Blir skillnaderna allt för stora riskerar grundtanken med den svenska vården och omsorgen att undermineras”, skriver IVO.
Ytterligare ett problemområde är den ansträngda situationen inom individ- och familjeomsorgen. Kommunerna har svårt att rekrytera personal och vakanser täcks upp av konsulter.
Oseriösa aktörer
IVO pekar också på fortsatta problem med oseriösa aktörer inom områdena personlig assistans och tandvård. Men det förekommer också lagbrott bland dem som bedriver hem för vård och boende (HVB). Totalt har ett 50-tal sådana verksamheter utan giltigt tillstånd identifierats och några av dem har polisanmälts.