Huddinge kommun har fått kritik för att en stor del av Masmoberget blev ett kommunalt naturreservat 2010. Bland annat Stockholms läns landsting ville att det skulle bli bostäder.
– Det fanns unika naturvärden i det område som skyddades. Vi såg samtidigt till att starta ett program för Vårbys utveckling med nya bostäder. Vi bygger nu bostäder som aldrig förr i Huddinge så det går att göra både och, säger Daniel Dronjak (M) som är kommunalråd i Huddinge kommun.
Handlar om var man bygger
Huddinge planerar att bygga 50 000 nya bostäder till 2030 och skulle då växa med halva sin storlek, jämfört med idag.
Landstingsrådet Gustav Hemming (C) säger att det handlar mycket om var man bygger. Eftersom Masmoberget ligger nära tunnelbanan menar han att naturreservatet där i själva verket är dåligt för miljön.
– Om vi bygger glesare och på ett sätt så att fler människor blir beroende av att använda bilen, då går mer mark istället åt till att bygga nya bostäder och nya vägar, säger Gustav Hemming (C).
”Tar ett jätteansvar”
Huddinges kommunalråd försvarar sig med att det visst byggs mycket nära kollektivtrafiken.
– Vi bygger bostäder i anslutning till Vårby och Masmo tunnelbanestation. Vi bygger bostäder i Flemingsberg, i centrala Huddinge och i Segeltorp. Vi bygger överallt. Vi tar ett jätteansvar för bostadsbyggandet i den här regionen, säger Daniel Dronjak (M).
”För stor del skyddas”
Det räcker ändå inte för Gustav Hemming (C). Även om en del av området sparats för bostäder på Masmoberget skyddades för stor del, tycker han. Landstinget ska nu i större utsträckning ställa krav på bostäder i samband med att satsningar på kollektivtrafiken planeras.
– Nu är det ett naturreservat där och därför blir det förmodligen inte så många bostäder på Masmoberget. Det här är mer en debatt som har stor betydelse för framtiden, säger Gustav Hemming (C)