Karta över tunnelbanesträckningen från Kungsträdgården till Nacka. Foto: Stockholms läns landsting

Hundratals synpunkter på nya tunnelbanan har kommit in

Uppdaterad
Publicerad

Tunnelbanan som ska byggas ut till Nacka och söderort via Södermalm väcker stort engagemang. Många är oroliga för buller och störningar under bygget och det finns också de som inte tycker att det behövs någon tunnelbana alls på östra Södermalm.

Den blå linjen ska förlängas från Kungsträdgården via Södermalm till Nacka centrum, den ska också förlängas från Sofia på östra Södermalm till Sockenplan där den kopplas ihop med gröna Hagsätragrenen. På det viset får blå linjen två grenar söder om city, till Nacka och till Hagsätra.

Nu är samrådet kring byggskedet för utbyggnaden av tunnelbanan till Nacka och söderort just avslutat, och landstingets förvaltning för utbyggd tunnelbana fick in cirka 400 synpunkter på byggplanerna. Enligt landstinget är de flesta positiva till att tunnelbanan byggs ut, men många närboende oroar sig för buller och trafik i samband med bygget.

– Vi tar de närboendes oro på allvar, säger Martin Hellgren, projektchef för tunnelbana till Nacka och söderort. Men det finns stor erfarenhet av att bygga tunnlar i Stockholm. Det kommer att märkas när vi bygger ut tunnelbanan med sex nya stationer och 11 kilometer spår, men vi jobbar hårt för att vardagslivet ska kunna fortsätta fungera för alla som bor och jobbar i närheten av där vi bygger.

Alla tycker inte tunnelbanan behövs

Svaren visar däremot att flera som bor på östra Södermalm där nya tunnelbanan ska dras, tycker att den inte behövs just där utan att det räcker med dagens bussförbindelser. Något som går emot ett av målen för utbyggnaden som är just förbindelser till östra Söder. Den nya sträckningen från Kungsträdgården och söderut behövs också enligt landstinget för att avlasta spåren mellan Slussen och T-centralen som är helt fulla idag.

– Vi bygger en helt ny passage i tunnel mellan Södermalm och Kungsträdgården. De blå linjerna kommer gå till Nacka och Hagsätra, de Gröna linjerna till Farsta och Skarpnäck precis som idag, men med tätare trafik, förklarar Martin Hellgren.

I början av nästa år är det dags för nästa samråd, plansamråd, som kommer att handla om den färdiga anläggningen. År 2025 är det meningen att den nya tunnelbanan till Nacka och söderorta ska rulla igång.

På landstingets hemsida kan man följa planerna för tunnelbanans utbyggnad.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.