Foto: SVT

Idrott till lunch på Skarpnäcksskolan

Uppdaterad
Publicerad

Idrott på lunchen? Det har Skarpnäcksskolan infört nu till hösterminen då man tillsammans med Karolinska Institutet gör en satsning för att se om mer idrott bland annat kan förbättra elevernas resultat på de nationella proven.

Från och med denna termin har högstadieeleverna på Skarpnäcksskolan fått röra på sig även på lunchen. På lunchtimmen ägnar högstadieeleverna numera 20 minuter åt schemalagda fysiska aktiveter såsom lekar, dans och konditionsträning.

– Det här är ett steg i vår hälsoprofilsatsning som är tänkt till att ge eleverna chans att optimera inlärningen genom mer fysisk aktivitet, säger idrottsläraren Tommy Lénberg.

Vissa vill ha mer rast

Men mer idrott på lunchrasten går inte riktigt hem bland alla elever.

– Det är för mycket idrott på rasterna, det tar 20 minuter och vi har bara 40 minuters rast och sen ska man hinna äta på det också, det blir nästan ingen tid över till att göra något annat, säger eleven Albin Ek.

– Vi är ofta ganska vilda på lektionerna så vi blir ju lugnare när vi har haft rastidrotten men samtidigt tycker jag inte att det är bra att skolan drar av tid på vår rast, säger Ariana Kuren.

Vad tänker du om att vissa elever vill ha mer rast?

– Hade vi kunnat haft fler idrottslektioner så hade vi haft det men det här är vad vi kan trolla ihop med det schemat som vi har idag, säger Tommy Lénberg.

Samarbetar med Karolinska Institutet

När SVT Nyheter Stockholm är på besök håller forskningsassistenten Mirko Mandic´ från Karolinska Institutet att ta tester på eleverna.

– Det är grundmotoriska rörelser som vi gör här, som att hålla balansen eller att kasta bollar, sådant som man ska kunna i den här åldern, säger han.

Skolan genomför projektet i samarbete med Karolinska Institutet och kommer att genomföra samma tester veckan efter på elever i Björkhagens skola där de inte har någon extra idrott. I slutet av vårterminen kommer eleverna att testas igen för att se om man kan upptäcka några skillnader i inlärning och resultat på de nationella proven.

Vad vill ni uppnå med det här?

– Vi vill kunna hjälpa skolan genom att först utvärdera deras projekt som de har startat här och sen försöka följa upp den forskning som finns på det här området, om man med små medel kan förbättra de här egenskaperna vi testar, säger forskningsassistenten Mirko Mandic´.

Men hur gör ni under dåliga väderförhållanden?

– Är det inte allt för illa är vi i skogen och dansen kommer då vara i klassrummen. Vi kommer även nyttja trapporna och korridorerna, det är få gånger som de får springa där så det gillar de nog, säger Tommy Lénberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.