Efter protester har bygget av snabbcykelbanan på Lidingö stoppats. Foto: SVT

Ilskna Lidingöbor stoppar cykelbana

Uppdaterad
Publicerad

En planerad snabbcykelbana på Lidingö har väckt så mycket ilska bland Lidingöborna att bygget nu stoppas en månad innan det skulle vara klart.

Det handlar om en planerad snabbcykelväg längs delar utmed Norra Kungsvägen på Lidingö med syfte att skapa bättre cykeltrafik. Den började byggas i september genom att ta av utrymmet för den befintliga vägbanan med ett räcke mellan cyklar och bilar. Samtidigt finns det redan en kombinerad gång- och cykelbana bredvid vägen.

Det här har väckt stor ilska hos många Lidingöbor som menar att bygget är onödigt. Henry Duhs är en av dem.

– Jag hade hellre sett att man satsat på ett busskörfält där, säger Henry Duhs.

”Gör en bussfil istället”

Han cyklar ofta på cykelbanan längs Norra Kungsvägen och menar att den fungerar bra med några brister som kunde ha åtgärdats, men att det inte finns någon anledning att bygga den nya snabbcykelvägen.

– Nej, det är helt hål i huvudet! Bort med den nya cykelbanan och gör en bussfil där istället, säger Henry Duhs.

Massiva protester

På en intern Facebook-grupp för Lidingöbor har snabbcykelbanan väckt många frågor och stor ilska. Så här lyder några av dem:

”Har sällan varit med om något pundigare beslut någonsin”

”Finns en cykelväg och gångväg en halvmeter från vägen. Men nu på bilvägen har de gjort en jättestor 'snabbcykelbana'. Så jävla korkat, helt sjukt”

”Det är sällan jag blir upprörd men detta är verkligen idiotiskt.”

”Måste erkänna att jag faktiskt blir väldigt provocerad av sådana här beslut. PS Jag cyklar själv den här vägen(den gamla) nästan varje dag till ropsten från rudboda och det funkar utmärkt.”

Politisk strid

Även oppositionen har sagt i från.

– Vi tycker att de skulle ha breddat den befintliga cykelbanan istället för att ta av vägbananans utrymme. Det finns det plats för, så kunde man istället ha satsat på ett busskörfält, säger Patrik Buddgård, gruppledare för (C), och fortsätter:

– Vi tycker att det är bra att man utvecklar cykelfiler, men man skulle ha breddat den befintliga istället. Nu blir vägbanan smal och om något händer så blir det problem med framkomligheten.

Kommunen har tryckt på ”pausknappen”

Nu har kommunen tagit till sig av de högljudda protesterna. Idag stoppades bygget som kommit halvvägs, för att ta vad kommunen kallar en paus.

Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M), kommunstyrelsens ordförande menar att planerare och politiker har arbetat utifrån kommunens trafikstrategier och -planer för att alla ska få en bra framkomlighet, men med tanke på alla synpunkter som kommit in så stoppar de nu bygget.

– Vi har samlat ihop majoriteten och förvaltningen för att se vad vi kan göra för att förbättra projektet, därför pausar vi det nu för att se över vad vi kan göra bättre, säger Anna Rheyneuclaudes Kihlman.

Borde man inte tänkte på det tidigare?

– Det finns en rejäl, gedigen konsultrapport, det här kommer inte från ingenstans.

Inte aktuellt med bussfil

Många av kritikerna har föreslagit bussfil, men det är inte aktuellt säger Anna Rheyneuclaudes Kihlman, för SL vill inte ha busskörfält där. Varför man inte bara breddade den befintliga cykelbanan var för att den skulle bli gångbana, medan den nya skulle bli en snabbare cykelbana för de som cykelpendlar.

– Den skulle knyta ihop med Stockholm, vi har ju också sett på hur man gör där. Det finns en regional cykelplan som man har som mått.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.