Klart att VW tar över Scania

Uppdaterad
Publicerad

Det står nu klart att tyska Volkswagen tar över lastbilstillverkaren Scania, sedan pensionsförvalatern alecta svängt och accepterat VW:s bud.

”Efter förnyade diskussioner med Volkswagen är det vår slutsats att en högre budkurs inte går att uppnå. Vårt tidigare nej baserades på bedömningen att budet inte fullt ut avspeglade Scanias långsiktiga värde. Den bedömningen kvarstår men betyder inte att 200 kronor är en oskälig nivå.” skriver Alecta i ett pressmeddelande.

VW meddelar efter Alectas besked att samtliga villkor för budet nu har uppfyllts och att VW kommer att bli ägare till 90,47 procent av aktierna i Scania.

VW:s bud på Scania

Äger redan huvuddelen

VW, som  redan äger större delen av företaget, har erbjudit 200 kr per aktie, vilket ligger nära dagens aktiekurs men klart över den som gällde när budet lämnades.

”Vi är glada över att Scanias aktieägare i tillräcklig omfattning har accepterat vårt mycket attraktiva erbjudande. Detta är goda nyheter för Volkswagen-koncernen i sin helhet eftersom vi nu kan ta nästa logiska och konsekventa steg i vår strategi att stärka den operativa integrationen mellan Scania, MAN och Volkswagen Commercial Vehicles för att skapa en ledande grupp för kommersiella fordon.” skriver Martin Winterkorn, ordförande i VW:s förvaltningsstyrelse, i ett pressmeddelande.

Kvarvarande aktieägare kan fortfarande lämna in sina aktier fram till den 16 maj. Därefter kommer VW att begära tvångsinlösen av resten av aktierna samt verka för att Scania avnoteras från Stockholmsbörsen.

Facket och kommunen positiva

Att köpet nu gått igenom ser tycker fackförbundet IF Metall är bra. De har fått en garanti som gör att det tyska bolaget inte kan flytta produktion eller lägga ner sin verksamhet i Sverige.

– Vi har pratat med många när i tog ställning och de stöttar oss i vårt ställningstagande. Men visst finns det en skepsis kring garantier. Garantierna är nämligen unika i Sverige, säger Michael Gustafsson som är vice klubbordförande på IF Metall.

Från Södertälje kommuns sida har man noggrant följt turerna kring företaget.

– Man får ju inte vara naiv. Ser man på tillverkningsindustrierna så kan saker ske väldigt snabbt, det har vi sett de senaste åren. Men någon oro känner jag inte idag, säger kommunstyrelsens ordförande i Södertälje, Boel Godner (S)

Sade först nej

I april hörde Alecta till de institutionella ägare som avvisade budet, tillsammans med AFA Försäkring, medan Tredje AP-fonden och Robur accepterade det.

Alecta har i dag aktier för motsvarande drygt 2 procent av kapitalet i Scania.  När den första anmälningstiden gick ut i slutet av april meddelade VW att det saknades 1,75 procent fler ja-röster till budet för att VW skulle nå de villkorade 90 procent av aktierna.

Volkswagen är en stark långsiktig ägare som bör kunna ge Scania möjlighet att utvecklas positivt även som helägt dotterbolag, tror Ramsay Brufer, ägaransvarig på Alecta,

Inklusive inhyrd personal har Scania omkring 15.000 anställda i Sverige, varav 13.000 fast anställda. Antalet har ökat svagt de senaste åren, enligt Scanias presschef Hans-Åke Danielsson.

”Långsiktig ägarsituation”

– Nu får vi en tydlig och långsiktig ägarsituation för Scania. Ledning, anställda och kunder välkomnar det, säger Scanias vd Martin Lundstedt till TT.

I det dagliga arbetet kommer det inte bli någon större skillnad med Volkswagen som ägare till hela bolaget, bedömer vd:n

– Vi har haft Volkswagen som huvudägare sedan 2000, det är 14 år, och även innan det samarbetade vi på den svenska marknaden, säger han.

Lundstedt är inte rädd för att uppköpet i sig kommer att leda till att jobb och produktion försvinner från Sverige.

– Det handlar om att se till att vi har bra produkter och tjänster som kunder runt om i världen vill ha. Då kommer det bli bra för våra anställda också. Under de här 14 åren har Volkswagen varit väldigt tydliga i sitt stöd till Scanias strategi, våra investeringar och vår affärsmodell, säger Martin Lundstedt.

Budet på Scania

  • Budgivaren Volkswagen har tillsammans med MAN 62,6 procent av aktierna och 89,2 procent av rösterna. Som villkor för att slutföra transaktionen har VW krävt stöd av 90 procent av aktiekapitalet. Detta saknas ännu.
  • Swedbank Robur och Alecta, som ännu inte tagit ställning, har 1,9 respektive 2,0 procent av Scania-aktierna.
  •  En oberoende styrelsegrupp har rekommenderat ägarna att avvisa budet, då det inte ansågs motsvara värdet på Scania. Fondförvaltarna AMF, Fjärde AP-fonden och Skandia Liv, med sammanlagt 2,4 procent av aktierna, har med hänvisning till detta sagt nej.
  •  Därtill sitter så kallade index-fonder, som per automatik säger nej då de inte tar ställning till budet, på över 2 procent av Scania-aktierna.
  •  Automatiskt nej väntas även från en stor andel av alla småägare i bolaget, med mindre än 10 000 aktier. (TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

VW:s bud på Scania

Mer i ämnet