Över ett halvårs väntetid till budget- och skuldrådgivning i Järfälla, Sollentuna och Upplands-Bro.

Lång väntetid till ekonomisk rådgivning

Uppdaterad
Publicerad

Flera kommuner i Stockholm har mycket lång väntetid till budget- och skuldrådgivning, värst är Järfälla, Sollentuna och Upplands-Bro med 28 veckors väntetid, långt i från Konsumentverkets rekommendation på maxväntetid på en månad.

Om man ser till hela landet har väntetiderna för att få träffa en budget- och skuldrådgivare minskat, enligt en ny rapport från Konsumentverket, men i Stockholm ser det sämre ut, både när man ser till väntetider och hur mycket tid rådgivarna lägger på dem som behöver hjälp.

Det är bara Gotland och Örebro län som ger mindre budget- och skuldrådgivning per invånare än Stockholms län. Allt fler väljer att söka skuldsanering och förra året kom flest antal ansökningar från Stockholms län – nästan 2200 stycken.

Stora skillnader i länet

Järfälla, Sollentuna och Upplands-Bro har längst väntetider i länet, med 28 veckors väntan, och det gör att de är bland landets tio sämsta kommuner. Genomsnittlig väntetid i landet är fyra veckor, vilket ligger inom Konsumentverkets rekommendationer.

I Huddinge, Nykvarn, Salem, Tyresö, Täby och Vaxholm är väntetiden bara en vecka, och i Nynäshamn är den ännu kortare. Å andra sidan lägger Vaxholm minst rådgivningstid per invånare i hela länet.

Kommuner måste ge rådgivning

Kommunerna måste enligt lag ge invånarna budget- och skuldrådgivning för att hjälpa personer med skulder att hitta lösningar på deras ekonomiska problem. De ska också arbeta förebyggande för att motverka för stora skuldsättningar.

Källa: Konsumentverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.