Cirka 300 långtradare körde på lördagen i en karavan genom Stockholm via E4.
–Vi pratar kilometer, så det är inget vanligt demonstrationståg som går, säger Pelle Tumlare, lastbilschaufför och informationsansvarig i Stockholm för aktionen Här stannar Sverige.
Lönedumpning
Aktionen görs för att visa missnöje mot vad lastbilschaufförerna upplever som utbredda missförhållanden i branschen.
– Vi gör det är för att uppmärksamma den situationen som svenska åkare, chaufförer och transportsäljare jobbar efter just nu med prisdumpning, social dumpning kontra utländska chaufförer, säger Pelle Tumlare.
– Vad jag hör flyter det på ganska bra, men vi försöker ligga i högerfilen på E4, så det går ju att köra förbi.
Liknande protester med långtradarkonvojer hålls idag på flera orter i landet, bland annat i Göteborg. Aktioner har även hållits tidigare under månaden bland annat i Sundsvall 6 december.
I fackliga tidningen Transportarbetaren skriver man att kulmen på missnöjet var när en makedonsk förare i Sundsvall nyligen friades från brott efter att han tagits av polisen med falskt körkort. Efter det startade en Facebookgrupp där förare uppmanades att dagligen stanna vid vägrenen en kvart klockan 12 på dagen och vid midnatt. Lördagens manifestation är en utvidgning av det.
Åkeriföretagen bekräftar problem
Tina Thorsell är kommunikationschef på Sveriges åkeriföretag.
– Vi är också upprörda över domen. Det blir ett sympton på att det finns för lite engagemang från myndigheterna kring transportnäringen, säger hon.
Tina Thorsell tycker åkarna tar ett socialt ansvar.
Hur ser ni på detta med lönedumpning?
– Det är klart att vi ser att det förekommer. Det finns förare som lever i misär. Men det är svårt för oss att avgöra i vilken omfattning. Tullen och polisen får inte resurser nog att se till att regler och lagar upprätthålls, så att de kan ingripa och kontrollera lastbilar.
Missnöje även inom taxinäringen
Även inom övrig transportnäring finns ett stort missnöje med villkoren. Inom taxibraschen har man hakat på lastbils- och långtradarförararnas protestkampanj ”Här stannar Sverige”. Anledningen är det man ser är en överetablering på marknaden som leder till prisdumpningar och låga löner för chaufförerna. Chauffören Michael Estwik säger till Tidningen Proffs, att man är besviken på politkerna som han tycker blundat för problemen.
– Jag upplever det största problemet vara att vid offentliga upphandlingar av de samhällsbetalda resorna, vinner lägsta budgivaren oavsett kvalitet. Prislappen betyder allt.