Varje dag genomför färdtjänsten mellan 10-12.000 resor i Stockholms län. Foto: TT/Janerik Henriksson

Miljonvite för färdtjänstbolagen

Uppdaterad
Publicerad

Landstinget beslutade på måndagen att de taxibolag som kör färdtjänst måste betala viten för att de inte uppnår kraven på kundnöjdhet enligt avtalen de har med landstinget.

Enligt avtalen mellan Stockholms läns landsting och taxibolagen ska 90 procent av kunderna vara nöjda. Men enligt den senaste mätningen är det bara 81 procent som säger sig vara nöjda.

Landstinget har därför beslutat att kräva viten av bolagen. Det sammanlagda vitesbeloppet för år 2016 beräknas bli cirka 10 miljoner kronor.

Kris i färdtjänsten

– Vi måste med alla de medel som står oss till buds arbeta för att färdtjänsten ska hålla den kvalité som resenärerna både behöver och faktiskt har rätt till, säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef på trafikförvaltningen och fortsätter:

– Vi samarbetar med bolagen om ett åtgärdsprogram och vi kan se tendenser till att det börjar stabiliseras men det är långt ifrån bra och då är viten nästas steg att ta.

Läs mer: 206.000 försenade körningar inom färdtjänsten hittills i år

Sverigetaxi är ett av bolagen som sköter färdtjänsten. Där menar man dock att man redan jobbar för fullt med att öka kundnäjdheten.

– Vi har genom en god dialog och ett nära samarbete med Stockholms läns landsting tagit fram en konkret handlingsplan. Planen handlar om hur vi ska arbeta framåt och komma tillbaka till en hög kundnöjdhet. Det är det absolut viktigaste för oss och vi har fullt fokus på detta, skriver marknadschefen Frederick Scholander i ett mail till SVT Nyheter Stockholm.

”Många synskadades liv havererar”

Varje dag genomför färdtjänsten mellan 10.000-12.000 resor i Stockholms län och många har varit missnöjda med kvaliteten. Bland annat skrev Synskadades riksförbund i oktober att ”Många synskadades liv havererar på grund av de stora problemen med färdtjänsten i Stockholms län.”

”Förändrar inte världen”

Det har ju funnits klagomål länge, varför har inte det här skett tidigare?

– Situationen i branschen och på markanden är väldigt komplicerad. Samma problem som vi har i Stockholm ser man över hela landet och inom flera sektorer. Det gäller att man försöker vara så omsorgsfull som möjligt när man genomför åtgärder för att åstadkomma en förbättring men det är ett komplext problem, säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef på trafikförvaltningen.

Men är det inte ett tecken på att man valde ett för lågt anbud?

– Vad vi har kunnat se så här långt är att vi har ett anbud som bygger på pris och kvalité och kvalitén var viktig för oss. Det är den som är i fokus när vi tar ut viten. När det kommer till prisfrågan så hanterar vi skattepengar och vi kan inte teckna avtal som är dyrare än de som vi får in om kvalitén är tillräcklig.

Det här är kanske en klen tröst för de som drabbats?

– Det är en klen tröst och viten kommer inte att förändra världen. Det viktigaste för oss är att vi kan genomföra det åtgärder som vi har identifierat. Vi måste åstadkomma en tjänst som våra resenärer litar på. Det måste hända. Vårt mål är att så fort som möjligt åstadkomma en trygg tjänst men vi är inte där än, avslutar Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef på trafikförvaltningen. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kris i färdtjänsten

Mer i ämnet