Färjeprojektet har hittills kostat drygt 22 miljoner och åsikterna om färjan går isär.
– Det är väl bra för Kastellet, men det är ju en väldig nackdel för sjöfarten eftersom man korsar en befintlig farled. Värst är det väl för Vaxholmsbåtarna, säger Allan Flygare som bor i området.
Linfärjan har till största delen bekostats av Trafikverkets Färjerederi. Vaxholms stad och Fastighetsverket har finansierat kajanläggningarna. När färjan går i farleden ligger det en vajer i vattenytan, något som utgör en risk för passerande båtar eftersom färjan inte kan tvärstoppa och släppa ner vajern.
”Ändra ett trafikbeteende”
– Jag är ödmjuk inför driftstarten och det gäller att ändra ett trafikbeteende hos andra skeppare, säger Lasse Hahne, vikarierande chef på Kastelletleden.
När de ordinarie färjeturerna startar på fredag ska blixtljus varna både i land och på färjan.
– När blixtljusen har slocknat då är det fritt att passera, säger Lasse Hahne.
En linfärja är billigare att tillverka än en konventionell färja, dessutom kräver den bara en person i besättningen. Den blir alltså billigare i drift jämfört med en vanlig färja som kräver två personer i besättningen. Dessutom drivs den på fossilfri elektricitet.
– Möjligen är det en liten vinst att linfärjan inte gör av med diesel, men miljön blir ju inte bättre för att Vaxholmsbolaget ska göra av med 200 ton extra bränsle för att gå runt kastellet, säger skepparen Uffe Carlsson.
SVT Nyheter Stockholm: Är det en siffra som förekommit i debatten?
– Ja, det har förekommit i debatten.
SVT Nyheter Stockholm: Och vad tycker du om en vajer i vattnet?
– Det kommer att sluta med, något. Jag kan inte tänka mig att de ska få hålla på med den där färjan något längre. Första incidenten så kommer Sjöfartsverket att säga stopp, säger Uffe Carlsson.