Nya spår ska ge mer pålitlig tågtrafik

Uppdaterad
Publicerad

Två nya spår mellan Tomteboda och Kallhäll.

För pendlarna i Mälardalen är försenade och inställda tåg vardag. Men förhoppningsvis blir det bättre om några år. Trafikverket har just påbörjat arbetet med två nya spår.

– Precis som många andra delar av järnvägssystemet så är Mälarbanan kraftigt belastad – det är många som reser, det är stora störningar. Dagens två spår ska bli fyra, vilket gör att det kommer kunna gå fler tåg, men också en ökad trygghet i att du kommer fram som planerat, säger Anna Lundman, projektchef för Mälarbanan på Trafikverket.

Trafikproblem i snöns spår

Sträckan mellan Kallhäll och Barkarby ska stå klar någon gång 2016. När Trafikverket har klart med finansiering kommer det även byggas fyra spår mellan Barkarby och Tomteboda. Totalt går hela utbyggnaden på runt 11 miljarder kronor.

– Det här är ju en utbyggnad som inte bara kommer pendeltågsresenärerna till gagn, utan faktiskt gynnar hela Mälardalen, säger Anna Lundman.

”Fyra spår kommer bli katastrof”

Men det som blir en förbättring för många resenärer blir också en försämring för de som idag bor nära spåren. Emanuel Yousef bor på Galoppvägen i Jakobsberg, några tiotal meter från spåret.

– Fyra spår kommer bli katastrof. Det blir hur jobbigt som helst. Ljudnivån och vibrationerna från tågen är enorma, säger Emanuel Yousef.

– Vi kommer sätta upp bullerskärmar, vi kommer att byta ungefär 4.500 fönster och vi gör också ett antal åtgärder som går ut på att skydda uteplatser från bullret, säger Anna Lundman.

Frågan är om det räcker.

– Vi har godstågen och snabbtågen, de låter jättemycket. Alla saker i huset börjar dansa, till och med, av vibrationerna. Ibland ramlar saker ner från bordet. Vi vet inte om vi ska börja tänka på att sälja huset, faktiskt. jag vill inte att mina barn ska utsättas för så mycket skada, säger Emanuel Yousef.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Trafikproblem i snöns spår

Mer i ämnet