Det var i slutet av maj som chefer på en passexpedition i Stockholm anade att något var fel med tidsbokningarna. Efter en kontroll av bokningssystemet visade det sig att tre handläggare hade bokat ett stort antal tider för beställning av pass, utan att någon kommit till expeditionen.
Tipsade kollegor om fejkbokningar
En av de tre handläggarna har själv gjort minst 650 falska bokningar. I våras ska han ha upptäckt att det gick att boka falska tider för att jobba mindre och tipsat sina kollegor om detta. Mannen uppger i anmälan att handläggarna kände sig ”väldigt pressade och stressade på jobbet”, och att cheferna inte gjorde någonting åt problemet.
Enligt en intern utredning har totalt 2.390 uppenbara felaktiga bokningar gjorts, av dem har de tre handläggarna svarat för drygt 1.000 stycken. Hur fejkbokningarna påverkade väntan på att få en tid på passexpeditionen framgår inte av anmälan.
Riskerar avdrag på lönen
Mannen som har gjort flest fejkbokningar bör tilldelas ett kännbart löneavdrag, enligt hans chefer. Påföljden för de andra två ska inte stanna vid en varning, skriver cheferna i anmälan.
En åklagare har undersökt ärendet, men bedömer att ingen förundersökning om brott ska inledas.