Tågstörningar kostar samhället miljoner

Uppdaterad
Publicerad

Timslånga förseningar vid fem tillfällen förra veckan.

Ett par driftstörningar  inom pendel- och tågtrafik kostar samhället tiotals miljoner kronor. Det visar siffror som ABC tagit del av. Så sent som förra veckan drabbades SL-resenärerna i Stockholm av timslånga förseningar vid inte mindre än fem olika tillfällen.

Per Fectman har pendlat från Södertälje Hamn i många år. I fredags fick han svart på vitt vad driftstörningar verkligen är.

Tågkaos

– Jag står här på perrongen och så plötsligt smäller det till bakom mig. När jag vänder mig om ramlar hela kraftledningen ner. Staget, ledningen går av, helt oprovocerat. Tåget stod stilla, så det här med att de är ledningarna som är nedrivna känns väldigt konstigt, säger resenären Per Fectman.

Första jobbveckan efter sommaren drabbades SL-resenärerna hårt av driftstörningar:

  • 17:e augusti: signalfel Södertälje, 1,5 timmes stopp.
  • 19:e augsti: signalfel Ösmo-Nynäshamn, 1,5 timmes stopp.
  • 20:e augusti: avgrävd kabel, Järna-Rönninge, stopp i tre timmar.
  • 21:a augusti: nödfrånkoppling Järna-Rönninge, stopp i tre timmar
  • 24:a augusti, nedrivna kontaktledningar Tumba-Södertälje hamn, stopp i fem timmar.

Stopp kostade 60 miljoner

– Slutsatsen man kan dra är att det är ganska höga värden man kan komma fram till på grund av såna här störningar, men det är relativt omfattande beräkningar så det går inte att säga någon exakt ännu vad gäller problemen med SL i augusti, säger Peo Nordlöf, nationalekonom och enhetschef på Samhällsekonomi och modeller på Trafikverket

I våras, mellan 25-30:e maj var det flera järnvägsstörningar i Stockholmsområdet och Trafikverket beräknade att dessa fem stopp orsakade kostnader på 60 miljoner kronor. I kostnaden räknas bland annat inställda tåg och drabbade resenärer.

– Du sa att du räknade lågt på 60 miljoner kronor, förutom det var det kostnader utöver dessa miljoner, vad syftade du på då?

– Vi har inte räknat på kostnader för extramaterial, reparationer och att man får kalla in extra personal på övertid, säger Peo Nordlöf.

– Jag tror att Södertäljelinjen är hårt utsatt och mycket förseningar, säger resenären Per Fectman.

ABC: Du tror att det handlar om materialet?

– Det verkar ju så, det är ju ändå inget tåg som har rivit kraftledningen här, säger Per Fectman.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tågkaos

Mer i ämnet