Bottenfärgerna på gamla fritidsbåtar kan vara giftbomber. För att minska gifthalterna i dricksvattnet, kräver Stockholms stad att alla fritidsbåtar som ligger i Mälaren ska ha giftfria båtbottnar år 2020.
– Det är förbjudet att ha de här färgerna i Mälaren eftersom de läcker ut i vattnet, säger Carl Rönnow som är miljö- och hälsoskyddsinspektör inom Stockholms stad.
Se hela inslaget här: Blästring kan ha ökat spridning av miljögifter
TBT – giftigt för människor
De giftiga båtbottenfärgerna användes under 70- och 80-talen för förhindra att sjögräs och snäckor satte sig på skroven. Färgen som innehåller TBT är kraftigt hormonstörande, farligt för människor och förbjöds i slutet av 80-talet.
När färgen tas bort måste den samlas ihop och slängas på en miljöstation. Många väljer att avlägsna färgen genom blästring och slipning, något som dammar.
2,4 miljoner kronor i bidrag för blästring
Under de senaste året har länsstyrelsen i Stockholm betalat ut 2,4 miljoner kronor i bidrag till båtklubbar som vill blästra bort giftig bottenfärg, där åtta av tio båtklubbar hör hemma i Stockholms stad. Nu menar Transportstyrelsen att Stockholms stad går för fort fram.
– Risken är ju att miljöfarliga ämnen har spritts mer nu än om färgen hade fått sitta kvar. Det hade kanske varit bättre att lägga pengarna på andra metoder, säger Lina Pettersson som är miljöansvarig på Transportstyrelsen.
Men Stockholms stad tillbakavisar kritiken.
– Vi kräver att båten ska vara skrovren – inte att man måste blästra, säger Carl Rönnow.
Nya riktlinjer
Nu går Transportstyrelsen ut med nya riktlinjer för hur den gamla färgen ska tas bort.
– Vi vill att man använder färgborttagningsmedel, skrapar upp färgen och tar hand om avfallet, så att man inte förvärrar problemet, säger Lina Pettersson.