Tänkta sträckan för höghastighetståg mellan Stockholm och Helsingfors Foto: KPMG

Så mycket kan supertunneln till Finland kosta

Uppdaterad
Publicerad

En tunnel som knyter ihop Stockholm med Helsingfors skulle bilda en ”nordisk superregion”. En konsultbyrå har nu räknat ut vad den 500 kilometer långa tunneln kan kosta.

SVT Nyheter Stockholm har tidigare berättat om visionen att länka ihop Stockholm och Helsingfors med en höghastighetstunnel. En resa mellan städerna skulle då ta runt 30 minuter.

I en rapport som svenska konsultbyrån KPMG har gjort beräknas den totala prislappen för att bygga en höghastighetstunnel mellan huvudstäderna att bli 19 miljarder euro – cirka 180 miljarder kronor – om det blir verklighet.

En ”superregion”

– Den stora kostnaden är att ta sig under vattnet mellan Sverige och Finland, under Åland. Det är den absolut största kostnaden. Att bygga på land drar inte lika mycket, säger Åsa Hansson, branschansvarig infrastruktur KPMG.

Men enligt rapporten skulle det i längden ge flera positiva ekonomiska effekter för regionen. Bland annat beräknas en höghastighetstunnel spara in 25 miljoner restimmar varje år.

– Dels handlar det om att skapa en superregion, som medför en massa olika saker. Sedan handlar det om det här transportsystemet som Hyperloop one är, som gör att man kan resa såhär snabbt, det skapar massa möjligheter och värden för våra länder och regionen, säger Åsa Hansson.

Hyperloop-tekniken som Åsa Hansson pratar håller just nu på att utvecklas. Det är kort sagt ett tåg som drivs av magneter genom en tunnel, där luftmotståndet är minimalt och som gör att hastigheten kan vara mycket hög.

Kan skapa tusentals jobbtillfällen

Den 500 kilometer långa tunneln mellan huvudstäderna är fortfarande bara på idéstadiet, men det finns flera aktörer som har intresserat sig för tunneln.

Man räknar med att tunneln ska ha 11 stationer. Förutom Stockholm och Helsingfors är det tänkt att finnas stationer på Arlanda, Norrtälje, Åland och dessutom flera stopp på andra sidan Östersjön.

– Det är lätt att blicka tillbaka på Öresundsregionen och bron som öppnade år 2.000. Där skapades 76.000 jobb under de första tio åren efter att den öppnat. Och Öresund kopplar inte ens ihop två huvudstäder, som den här tunneln är tänkt att göra, säger Åsa Hansson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.