Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Så vill de få bort tusentals lastbilar från vägarna

Rosersbergs kombiterminal har precis öppnat.

Trots att allt mer gods körs med lastbil satsar ett nytt multinationellt företag nu på att skaka om lastbilsbranschen. Företaget säger att tusentals lastbilar kan försvinna från Stockholms vägar genom att de kör flaken på tågvagnar från Gävle.

Lastningen på den nya kombiterminalen i Rosersberg i Sigtuna har precis kommit igång. Lastbilsflak lyfts till tåg och tvärtom. Hittills har man bara lastat fyra tåg, men visionen är att skaka om lastbilsbranschen.

– Vi förväntar oss att lastbilstrafiken genom Stockholm och på vissa leder kommer att minska märkbart, säger Eryn Dinyovsky general manager för Yilport Stockholm.

Kan du ge en siffra på vad som är en märkbar minskning?

– Till exempel har vi just nu tre tåg i veckan som kommer in från kontinenten med gods som tidigare gått till en annan terminal. Det motsvarar ungeför hundra lastbilar i veckan som vi tagit bort från vägarna, säger Eryn Dinyovsky.

Målet: tusentals färre lastbilar

Men med en kapacitet på 200.000 enheter om året, med fyra spår och två kranar är målet att ta tusentals lastbilar av vägarna i Stockholmsområdet.

Trots tekniska framsteg och miljömål går utvecklingen däremot mot att allt mer transporteras med lastbil. Låga oljepriser och billiga internationella förare gör konkurrensen tuff för tåget. Men Eryn Dinyovsky tror att de kan konkurrera med logistiska muskler – till och med om priset.

– Vårt nätverk ger oss möjligheter. Vi har en terminal i Gävle och en anläggning i Oslo. Så när man ser på möjligheterna att kombinera dessa kan vi konkurrera, säger Eryn Dinyovsky.

Vill ändra importvägen

Idag importeras mycket gods genom frihamnen, körs in med lastbil till anläggningar i Stockholmsområdet och distrubueras sedan igen.

Yilport holding vill få in importen för norra Stockholm genom Gävle hamn, köra godset med tåg till Stockholm och endast använda lastbil för den korta slutsträckan. Dessutom kommer tågen att köra tomma containrar norrut för att underlätta exporten från Gävle.