SAS lyfter igen

Uppdaterad
Publicerad

I många år var enda rubrikerna om SAS kris och konkurshot, men nu nyanställer bolaget 500 personer till kabinpersonal och satsar på nya långlinjer från Arlanda.

SAS satsar mer på Arlanda med två helt nya långdistansflygningar direkt från Stockholm.

– Vi gör faktiskt en ganska stor satsning på långdistansflyg. Vi ökar vår flotta från 12 till 16 flyg och det gör att vi kommer att flyga till Hongkong, Los Angeles och senare till Miami och det känns jättespännande. Miami flyger vi till från Oslo och Köpenhamn, men Hongkong och Los Angeles är direkt från Stockholm, säger SAS VD Rickard Gustafson.

300 anställda till Arlanda

– Det känns jätteskönt, och vi gör det här för att vi ser en möjlighet att expandera. Vi anställer totalt 200 piloter och 500 kabinpersonal varav 300 ska vara stationerade på Arlanda, och det är en direkt följd av expansionen med långdistansflygen och en generationsväxling, säger SAS VD Rickard Gustafson.

Personalstyrkan har halverats sedan 90-talet

Även om SAS nyanställer är det långt ifrån forna tiders personalstyrka som har minskat drastiskt under årens lopp, idag är de cirka 20.000 personer, för tio år sedan var de runt 30.000, på 90-talet cirka 40.000.

På Arlanda flygplats ser man fram emot att SAS ökar med nya linjer och mer personal, eftersom det innebär mer resenärer och mer shopping. Flygplatsen växer redan, antalet resenärer har sedan 2010 ökat med 30 procent och förra veckan kom besked om att en ny kontorsfastighet på 10 våningar ska byggas vid flygplatsen vid terminal fem.

Arlandas flygplatsdirektör gläds över beskedet

– Det här genererar jobb hos oss också. När flygvolymerna ökar måste vi anställa, redan nu jobbar 20.000 personer på och runt Arlanda, och här finns 600 företag, så det här är bra för flygbolagen, för Arlanda och men även för hela Sverige, säger Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör på Arlanda.

Tillbakablick på SAS

SAS gyllene ålder var under 60-70-talen, med trafik till hela världen och allt pekade uppåt. Men i slutet av 70-talet började de ekonomiska problemen som sedan kommit och gått. År 2009 var de mycket nära konkurs och 2012 var det nya stora ekonomiska bekymmer som slutade med att pilot- och kabinföreningarna gick med på att bland annat sänka sina löner.

I början av 2000-talet försökte man spara pengar genom att dra in direktlinjer från Stockholm och få folk att resa via Köpenhamn istället, men många direktlinjer togs istället över av de nya lågprisbolagen.

Källa:Wikipedia

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.