-Vi tycker generellt att det är för dyrt att åka tåg i dag, ofta kan man hitta billigare flygbiljetter, och det hoppas vi kunna ändra på, säger MTR Express vd Johan Söör.
Tågoperatören, som tillhör den Hongkong-baserade koncernen som sedan 2009 driver Stockholms tunnelbana, kör första turen i mars och har nu börjat sälja biljetter. Till en början blir det fyra avgångar tur och retur på vardagar. Till hösten, då MTR ska ha alla sina sex tåg i bruk, är det tänkt att avgångarna ska ökas till 90 i veckan.
Biljettsystemet känns igen från SJ, med olika nivåer, men utan första eller andra klass. Fast pris var aldrig ett alternativ och för att komma runt klagomål om priser som ändras snabbt har man infört 24 timmars öppet köp.
-Det är vårt sätt att hantera att det finns konsumenter som vill ha säkerhet när man kan boka och ändå ha den flexibiliteten, säger Johan Söör.
Företaget kampanjar nu med priser från 145 kronor. SJ tar den nya konkurrenten med ro.
-Vi välkomnar att de kommer in på marknaden och tror att det kommer att öka intresset för att åka tåg, säger Maria Hofberg, affärschef för snabbtågen Stockholm-Göteborg.