Jan-Olof Dackebro har varit rädd att tjuvåka sedan det nya systemet infördes. Foto: SVT

SL-biljetter med förkortad giltighet skapar förvirring

Publicerad

En överenskommelse mellan Alliansen och Miljöpartiet i Stockholms läns landsting möjliggjorde för SL att ta bort zonindelningen och införa en enhetstaxa. Men det nya systemet förvirrar och kan drabba de resenärer som färdas långa sträckor över länet. Jan-Olof Dackebro som bor i Hölö utanför Södertälje är rädd att tjuvåka.

I början av januari höjde SL priserna på månadskort och avskaffade zonindelningen för länets kollektivtrafik. Samtidigt infördes ett enhetspris som innebär att biljettpriset är detsamma oavsett vart man åker.

Giltighetstiden för en biljett sänktes dock till 75 minuter, från att tidigare ha varit 120 minuter vid en resa över tre zoner. Detta drabbar resenärer som gör långa resor med flera färdslag, eftersom de kan tvingas betala dubbla biljetter om giltighetstiden går ut innan de är framme.

Läs mer: Striden om SL-priserna avgjord

Rädd att tjuvåka

En som har reagerat är Jan-Olof Dackebro i Hölö.

– Att vi har valt att flytta ut på landet och bo där ute med sämre förbindelser och väntetid är vårt eget kast, vi trivs med det. Men vi ska inte bestraffas med dubbla avgifter, säger Jan-Olof Dackebro.

Han är en aktiv pensionär som länge har ägnat sig åt idrott och fortfarande springer Lidingöloppet. Jan-Olof reser ofta till Sundbyberg för att hälsa på gamla klubbkamrater i Sundbybergs idrottsklubb.

Resan gör han med buss och pendeltåg. I Årstaberg byter Jan-Olof pendeltåg från linjen Södertälje–Märsta till Nynäshamn–Bålsta – men då har över 75 minuter gått sedan resans start och Jan-Olof är orolig att han tjuvåker när han går över plattformen till sitt nya tåg.

– Går jag genom en spärr så är det inga problem, då dras 20 kronor. Men om jag inte gör det är frågan vad som händer, om jag då åker dit för det, säger Jan-Olof Dackebro.

Tidsöverträdelse okej inom spärrar

Malin Karlsson (MP), trafikpolitisk talesperson, säger att Jan-Olof kan vara lugn. Eftersom han inte passerar några spärrar i Årstaberg, utan bara rör sig inom området för pendeltåg, behöver han inte köpa en ny biljett trots att 75 minuter har gått.

– Tunnelbanan och pendeltåget är slutna system, alltså att man vistas inom den typen av spärr. När man har betalat för sin resa och kan resa i 75 minuter så kan man använda den tiden inom pendeltåget eller tunnelbanan, men man kan också resa längre om man reser inom samma slutna system, säger Malin Karlsson.

Så när Jan-Olof byter pendeltåg i Årstaberg behöver han inte betala en ny biljett?

– Nej, det behöver han inte.

Ny biljett vid spärrpassering

En ny biljett är dock nödvändig om man efter 75 minuter byter transportmedel och passerar nya spärrar. Detta är något som kan drabba de resenärer som bor i utkanten av länet och behöver förhålla sig till väntetider och långa resor.

– För Miljöpartiets del har det varit jätteviktigt att få bort det här krångliga zonsystemet, och vi har drivit en politik för att få in ett enkelt biljettsystem så att fler ska kunna resa på ett enkelt sätt. När det gäller de här 75 minuterna, så är det så att 97 procent av alla resenärer kan åka inom länet på den här restiden, säger Malin Karlsson (MP).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.