Foto: SVT

Tenstaelever inspirerades av bank

Uppdaterad
Publicerad

I veckan fick Nordea besök av en grupp elever från årskurs åtta på Enbacksskolan i Tensta. Eleverna fick bland annat lära sig mer om vilka typer av jobb som finns på en bank.

– Bankerna är ofta riktigt stora arbetsgivare, så man kan arbeta med allt från personalfrågor, IT, analys och så vidare. Många tänker inte på det när man pluggar, säger Sofia Håkansson, Nordea Markets.  

Kontakt med arbetslivet

Vid besöket fick eleverna förutom att lära sig mer om bankers roll i samhället, också göra en marknadsföringsuppgift, där de fick hitta på en ny form av sparande och skriva en tillhörande slogan.

Tycker du att ni i skolan har tillräckligt stor kontakt med arbetslivet?

– De brukar komma och prata om vad det finns för olika jobb och hur det kan vara när man ska hitta ett jobb. Jag tycker att det är bra, för då vet man i förväg vad man ska göra, säger Alice Jemide, årskurs åtta, Enbacksskolan.  

– Våra lärare pratar med oss om framtiden, men jag blir inte så mycket påverkad, säger klasskompisen Alejandra Lopez.

Ett sätt att skapa förebilder 

Projektet My Dream Now jobbar med samverkan mellan arbetsliv och skola, med en särskild inriktning mot förortsområden. Tanken är att eleverna genom ökad kontakt med yrkesverksamma ska få förebilder inom vuxenvärlden och arbetslivet.  

– I områden som Tensta och Rinkeby har vi stora utmaningar. En är att det finns få vuxna förebilder för eleverna. De känner inte många vuxna som tycker att det är roligt att gå till jobbet. En annan utmaning är att arbetsgivare inte träffar elever. Eleverna behöver få inspiration och förstå hur man tar sig till jobben, säger Jonas Bygdeson, grundare och verksamhetsansvarig.

Minskad likvärdighet i den svenska skolan

Den nya Pisa-rapporten visar att de svenska skolresultaten har förbättrats de senaste åren. Likvärdigheten har dock försämrats, och skillnaden mellan de som presterar bäst och de som presterar sämst har ökat. Barn med utländsk bakgrund presterar sämre, enligt OECD, och även socioekonomisk bakgrund spelar in.

– I skolan brukar det vara några som vill bli något stort, men som inte gör något. Det fungerar inte. Ibland måste man säga till, så att det blir lättare i livet och så att man når sina mål, säger Natasha Wojciechowiz, årskurs åtta, Enbacksskolan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.