– Nu är den nere under vattnet. Det har gått jättebra, det har varit kallt som bara den men det har gått som planerat. Den har sänkts lugnt och stilla och det har varit full kontroll på det hela, säger Eva Rådmark Herder, informationschef för Citybanan.
Den 20.000 ton tunga och 100 meter långa tunneldelen är den första av tre som ska sänkas ner i Riddarfjärden för att sammanlänka Riddarholmen och Söder Mälarstrand och nedsänkningen började redan vid sjutiden på tisdagsmorgonen.
– Det var väldigt mycket folk här vid sju i morse. Folk har kommit och gått men vi har serverat väldigt många koppar kaffe, det har varit lite folkfest. Men det är nog mycket kallare än vad folk tänkte sig.
Vid elvatiden på tisdagen var tunneln övertäckt med vatten men först under tisdagskvällen kommer tunneln att vila på sina stöd under vattnet.
– Det känns jätteskönt men det är inte klart än, det är många svåra moment kvar tills vi kan ropa jippie. Sedan pågår arbetet här hela veckan med att få tunneldelen fast mot tunneln som går genom berget vid Söder Mälarstrand.
Citybanan
- Citybanan är en sex kilometer lång pendeltågstunnel som byggs i Stockholm. Budgeten är på 16,8 miljarder kronor och byggtiden är 9 år.
- Tunneln ska fördubbla spårkapaciteten genom Stockholm och väntas stå klar 2017.
- Citybanan går mestadels genom berg men mellan Riddarholmen och Söder Mälarstrand ligger berget för djupt under vattenytan för att den ska kunna gå i en bergtunnel. I stället har man byggt en 300 meter lång betongtunnel som sänks ner i vattnet.
- Tunneln består av tre 100 meter långa delar som sänks på plats vid olika tillfällen. Den första tunneldelen sänktes ner den 30 april 2013 och ska anslutas till berget vid Söder Mälarstrand, de övriga delarna ska sänkas på plats under sommaren 2013.
Källa: Trafikverket.