Fordonet är en del av ett forskningsprojekt om framtidens klimatsmarta transporter som Botkyrka kommun deltar i. Utvalda verksamheter i kommunen får använda dessa elfordon för resor i tjänsten.
– Det är härligt. Det är roligt att köra fordonet och det rullar bra. Men man får vara lite försiktig, eftersom den är liten och kanske inte alltid syns bland andra trafikanter, säger Serdar Korkmaz, processledare på Jobbcenter Botkyrka och en av pilotförarna.
Skulle den kunna införas permanent?
– Jag tror det. När vi gör besök och uppföljningar runt om i kommunen funkar det jättebra för oss att använda fordonet.
Lite som en radiobil på tivoli
SVT Nyheter Stockholm fick provköra skapelsen. Det finns bara en display som visar hastigheten och några växlar finns inte, utan det är bara att gasa. Känslan är ungefär som att sitta i en radiobil på tivoli.
– Vi hoppas lära oss mer om vad vi ska göra för att få folk att ändra sina beteenden, både i kommunen och utanför den. Det här kan man säga är en blandning mellan cykelpool och bilpool. Den är flexibel, och så får vi också veta vad folk tycker och tänker om den, säger Fredrik Olsson (MP), kommunalråd.
Både positiva och negativa effekter
Försöket har uppvisat både positiva och negativa effekter, säger Jenny Janhager Stier, forskare vid KTH.
– De som har kört fordonet mycket blir mer positiva till elbilar. De har sagt att deras nästa bil ska vara en elbil eller en elhybrid. Men vi har också sett att fordonet ibland ersätter en cykel, och det vill vi inte se. Vi vill ju se att det ersätter bensindrivna fordon.
Kan man åka med den på vintern också?
– Det är ingen värme i bilen, men det är också en grej som vi vill testa: Hur mycket är man beredd att frysa för att köra fordonet?