Foto: TT

3.000 personer har inte kunnat ringa på hjälp – i flera timmar

Uppdaterad
Publicerad

Äldre och sjuka med trygghetslarm i Uppsala kommun kunde inte ringa på hjälp under flera timmar. Det berodde på tekniska problem och totalt berördes 3.000 personer. 

– Det är allvarligt, säger Erik Boman, presschef Uppsala Kommun.

Att trygghetslarmen inte fungerade berodde på tekniska problem som uppstod under eftermiddagen på midsommarafton. Problemet åtgärdades strax efter midnatt och då hade de med trygghetslarm varit utan larmfunktionen i flera timmar. 

– Vi ser väldigt allvarligt på det här. Trygghetslarm är något som samhället tillhandahåller för att ge en trygghet för brukare och anhöriga så det är viktigt att det funkar, säger Johan Färnstam, direktör för Uppsala vård och omsorg.

Hemtjänst och nattpatrull i Uppsala kommun informerades om problemet och gjorde under lördagen extra besök hos personer med trygghetslarm för att säkerställa att ingen har blivit skadad.

Inga skadade

Johan Färnstam säger till SVT Nyheter att de inte fått in uppgifter om att någon farit illa under tiden larmet låg nere. Totalt berördes 3.000 personer av felet.

– Vi har aldrig tidigare haft en så här stor driftstörning där larmen inte gått fram, säger Johan Färnstam.

Teknikstrul

Trygghetslarmet slutade fungera på grund av tekniska problem. Vad som orsakat det är ännu oklart, enligt Erik Boman, presschef på Uppsala kommun.

– Vi kan inte svara på några frågor om exakt hur det gick till just nu men vi följer upp under dagen och kollar med leverantören vad som gick snett, säger Erik Boman, säger han.

Trygghetslarm är en tjänst som gör det möjligt att komma i kontakt med personal vid oförutsedda situationer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.