I studien med skolhundar har de 14 skolor som medverkat haft två grupper. En elevgrupp som träffat en hundförare och skolhund och en kontrollgrupp som träffat en specialpedagog utan hund.
– Det är större risk att eleverna till kontrollgruppen inte kommer till träffen, säger Lena Lidfors.
Skolhundarna för studien började dyka upp under hösten 2022 och har fram till i år funnits i omgångar på skolor.
– Under hösten 2023 var det sex skolor som var med, säger Lena Lidfors.
Hon påtalar också att många skolor har hört av sig och vill vara med i projektet då studien har visat på en högre närvaro hos hemmasittare. Att ha en skolhund är en kostsam och resurskrävande verksamhet och därför är det många skolor som inte kunnat delta i projektet enligt Lena Lidfors.
Resultat senare i år
Resultatet av studien beräknas kunna presenteras fullständigt senare i höst men redan i maj kommer delar av den insamlade datan redovisas. Redan nu kan tydliga resultat ses från skolor och en ökad skolnärvaro finns hos hemmasittare som träffat en skolhund.
– Det verkar hjälpa faktiskt, säger Lena Lidfors.
I videon: Hör Lena Lidfors berätta om studien med skolhundar och om resultatet.
STUDIE OM SKOLHUNDAR
Bakgrunden till studien är att det funnits internationell forskning som påvisat att skolhundar gett en positiv effekt hos eleverna. I Sverige används skolhundar mer och mer och därav krävs svensk forskning för att kunna se hur de påverkar eleverna.
Ett urval av elever har genomförts av skolorna där en av kriterierna har varit en frånvaroprocent på 20–50 procent.
Syftet med studien har varit att undersöka ifall eleverna kan få högre närvaro, skolmotivation och bättre nå målen i svenska och matematik.
Källa: Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU)