Uppsalas klimatprofil Staffan Lindberg vill städa upp efter sig efter familjens utlandsresa i somras. Foto: SVT

Han begraver sina flygutsläpp

Uppdaterad
Publicerad

Klimatutsläppen från svenskarnas flygresor har ökat igen de senaste åren, och är nu lika stora som utsläppen från biltrafiken. Det visar ny forskning.  En som tagit det här på allvar är Uppsalas klimatprofil Staffan Lindberg. Han ska nu städa upp i atmosfären efter en flygresa till Mallorca.

I meteorologen Pär Holmgrens trädgård utanför Uppsala ligger en hög med träkol som väger 320 kilo. Den räcker Staffan Lindberg till magen ungefär. Det är den mängd kol som släppts ut i atmosfären när Staffan flög med familjen tur och retur till Mallorca. Han föreläser om klimatförändringar, vill själv vara ett föredöme och har gjort sig känd som ”Koldioxidbantaren”. Det dåliga miljösamvetet gör att han nu ska klimatkompensera för utsläppen genom att gräva ner allt träkol i Pärs trädgård.

– Jag vill kompensera helt fysiskt och stoppa tillbaka de kolatomer jag har spridit ut i och med flygresan i form av koldioxid, säger Staffan Lindberg.

1200 kilo koldioxid

Flygresan till Mallorca gav utsläpp på 1200 kilo koldioxid. Det är ungefär en tiondel av normalsvenskens årliga utsläpp. Men eftersom utsläppen sker på hög höjd och påverkar molnbildning bland annat, är utsläppen från flyget värre än andra utsläpp. Experter räknar med en uppräkningsfaktor mellan 1.9 och 2.8. Omräknat i kol blir det därför 320 kilo. Träden fångar ju upp koldioxid och binder det som kol, och eftersom träkol inte förmultnar kommer det att ligga i marken under lång tid. På det viset har Staffan inte bara förbättrar bördigheten i jorden utan han har också skapat ett kollager och tagit bort kol ut atmosfären.

– Jag tror ju man måste städa efter sig. Så har man släppt ut saker så får vi städa upp i atmosfären och det här är ett sätt att visa på hur man kan göra det.

”Någon dör i slutändan”

Det går ju att via flygbolagen eller tjänster på nätet att klimatkompensera för sin flygresa. Det kan handla om att köpa nyplanterade träd eller betala för ny vindkraft till exempel. Men Staffan vill vara mer jordnära än så, trots att det innebär att han måste gräva ner en stor mängd träkol för flera tusen kronor.

– Man ska inte flyga långt och mycket. Men det här är ett sätt att visa på hur mycket utsläpp det blir.

Men är det inte bättre att inte flyga över huvud taget?

– Jo det är det. Men ibland händer det dock. Men jag tror vi är den sista generationen som flyger så här mycket.

Men det ger ju internationell handel, utbyte och livskvalité. Ska man verkligen ge upp det här?

– Ja, för det är någon som dör i slutändan, och det är människor som drabbas av klimatförändringarna.

Utsläppen från flyg ökar

Utsläppen från svenskarnas utlandsresor har tagit fart de senaste fem åren och är jämförbara med biltrafikens. Det visar nya beräkningar från Chalmers och KTH . Idag är klimatkraven på flyget små, bränslet är skattefritt och flygresor räknas inte in i dom internationella klimatavtalen. Om flygets utsläpp fortsätter uppåt som idag kommer det att vara den största utsläppskällan om 20 år om alla andra utsläpp i Sverige minskar som planerat. Att klimatkompensera genom att gräva ner träkol fungerar kanske för Staffans Mallorcaresa, men det är förstås inte lösningen för flygets samlade klimatutsläpp.

– Nej, det är inte något man kan rekommendera generellt. Det är bättre att man försöker komma åt branschens utsläpp, säger Jonas Åkerman, som forskar om flygtrafikens utsläpp på KTH.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.