Man i 40-års åldern kraschade

Uppdaterad
Publicerad

​Den omkomne piloten, en man i 40-årsåldern, var verksam som konstflygare men var inte yrkesverksam pilot.

Planet, som var byggt för aerobatic-flyg, störtade strax efter klockan 10 i Torsvi utanför Enköping.

– Det brukar inträffa ett par haverier om året. Dödsolyckor sker som tur är väldigt sällan, säger Curt Andersson, Sverigeordförande i organisationen Experimental Aircraft Assosiation.

FLYGKRASCH Enköping

Den omkomne piloten var en man i 40-årsåldern, hemmahörande i Stockholm. Anhöriga är underrättade berättar vakthavande befäl på Uppsalapolisen.

Flög mot Västerås

Under morgonen gav sig mannen av från ett flygfält i Stockholm mot Västerås. Men i Torsvi, sydost om Enköping, kraschade planet.

Vittnen som SVT Nyheter Uppsala pratat med berättar om hur piloten gjorde avancerade flygövningar på låg höjd ovanför Torsvi. Plötsligt var planet bara borta från himlen.

– Enligt vittnen verkar det som att planet har flugit rakt ned i backen, och det verkar trovärdigt. Det finns gott om fält där man kan nödlanda, och enligt vår första preliminära bedömning verkar det inte vara något fundamentalt tekniskt fel på planet. Mest troligt så rör det sig om ett tragiskt misstag, säger Curt Andersson, ordförande i Experimental Aircraft Assosiation, EAA.

Tror inte på tekniskt fel

Transportstyrelsen har delegerat ansvaret för haveriutredningar till organisationen när det handlar om så kallade experimentflyg.

– Vi har varit på nedslagsplatsen, och enligt den preliminära besiktningen tror vi inte att det rör sig om något fundamentalt tekniskt problem med planet.

Flygplanet är av en ovanlig typ. Ett handbyggt plan som enligt Curt Andersson har varit i trafik under 10-15 år.

– Planet har renoverats under vintern, och det togs ut för en första flygtur för bara några veckor sedan, säger Curt Andersson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

FLYGKRASCH Enköping

Mer i ämnet