Nästan 1000 lärare behöver rekryteras inom Uppsala kommun fram till år 2022 för att klara den lärarbrist som råder. För att ta fram en strategisk kompetensförsörjningsplan har kommunen under våren haft 20 träffar och talat med 200 medarbetare – rektorer, lärare och förskollärare.
Läs mer: Stor lärarbrist väntar i Uppsala
På onsdagen presenterade utbildningsnämndens ordförande Caroline Hoffstedt (S) slutsatserna från de samtalen för Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning och forskning.
– Vi har diskuterat vad vi behöver utveckla som arbetsgivare. Vi vill nu att regeringen hjälper oss bland annat med lärarlönesatsningen för att stärka yrkets attraktivitet, säger Caroline Hoffstedt (S).
”Öppnar fler vägar till yrket”
Ministern påtalar att lärarbristen inte är en lokal företeelse.
– Vi visste redan när vi tillträdde att vi står inför en lärarbrist. Antalet barn i Sverige växer för första gången sedan 1950-talet, vilket i grunden är positivt. Vi möter bristen med att bygga ut antalet platser på lärarutbildningen, men vi öppnar också upp fler vägar för att bli lärare, exempelvis att akademiker som redan har ämneskunskap ska kunna läsa kompletterande utbildningar, säger Helene Hellmark Knutsson (S).
Status viktigast
Utbildningsnämndens ordförande ser positivt på att antalet platser på lärarutbildningen utökas.
– Det gör att vi som kommun kan rekrytera fler medarbetare till våra förskolor och skolor, säger Caroline Hoffstedt (S).
Enligt Helene Hellmark Knutsson är läraryrkets status viktigast för att fler ska vilja bli lärare.
– Vi behöver ett samhälle som värderar läraryrket högt. I de länder där man gör det har man också goda skolresultat, säger ministern.
Kommunens medskick till utbildningsministern
* Lärarutbildningen måste bli bättre på att förbereda nya lärare för yrkeslivet genom mer tid i klassrummet.
* Investera mer i lärarnas ledarskap. Lärare är ledare.
* Ordning och reda behövs – skolpersonal efterfrågar tydlighet i vilka befogenheter de har i ett klassrum.
* Mindre administration och mer tid i klassrummet – lärarassistenter efterfrågas.
* Ett mer långsiktigt och systematiskt tänkande kring personalens fortbildning efterfrågas.