Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Nu blir det oxveckor – så håller du ut

Arbetsgivarnas drömjul, med rekordfå lediga dagar, är över.

Arbetsgivarnas drömjul, med rekordfå lediga dagar, är över. Och nu är det bara att kavla upp ärmarna ytterligare ett varv och ta itu med de tröttande och oglamorösa oxveckorna. För att orka med är det dags att börja jaga dagsljus.

Mörkt, tråkigt och bara en massa arbetsdagar staplade på varandra utan en enda extra helgdag i sikte förrän till påsk. Nu är de trötta oxveckorna här.

Veckorna efter jul- och nyår kallades oxveckor redan i det gamla bondesamhället. Uttrycket syftar på att man får slita som en oxe. Och även om det i dag kanske inte är så fysiskt slitsamt under dessa veckor upplever ändå många att det är tungrott och blir ovanligt trötta.

Nyckeln till att orka med är att se till att vara ute i dagsljus så ofta det går.

– För dem som arbetar på dagarna handlar det om att komma ut på lunchen eller ta fikarasten utomhus. Om man bara kan få en halvtimmes dagsljus är det mycket värt, säger Kerstin Jerdin, legitimerad psykolog och fil doktor.

Ett sätt att optimera sitt ljusintag är att fundera på om man är en morgon- eller kvällsmänniska.

– Vi behöver gå emot våra mönster. Morgonmänniskan ska helst försöka få sitt ljus senare på dagen för att kunna hålla sig vaken lite längre på kvällen. Och för kvällsmänniskan gör utevistelse tidigt på dagen mest nytta och gör det lättare att somna i tid på kvällen, säger Kerstin Jerdin.

Fakta: Ljuset ställer klockan

Visa

Dagsljuset ställer vår kroppsklocka.

Den som vill somna tidigare på kvällen ska försöka få dagsljus på sig före lunchtid.

För att vara vaken längre på kvällen ska dagsljuset avnjutas senare på eftermiddagen.

Kroppsklockan mår bäst av regelbundenhet. Att lägga sig eller främst stiga upp samma tid (plus/minus en timme) hjälper kroppsklockan.

Källa: Stressforskningsinstitutet