Postombudet Elin Larsson fick nog av utskällningar och bad kunderna om förståelse i sociala medier. Foto: Privat/TT

Postombudet som fick nog

Uppdaterad
Publicerad

Vi får ofta höra om näthat och mobbing i sociala medier, men när Enköpingsbon Elin Larsson i förra veckan i en facebookgrupp uttryckte sin frustration efter att ha blivit utskälld av en kund, ja då överöstes hon av nätkärlek.

– Folk har till och med kommit in i butiken och kramat mig, berättar hon.

Att jobba med kundtjänst kan vara påfrestande, det vet alla som någonsin prövat. Trots det så älskar postombudet Elin Larsson sitt arbete.

– Jag har haft flera olika jobb, men jag brukar alltid komma tillbaka hit till butiken, berättar Elin Larsson som jobbar på Coop i Enköping.

Där har hon hand om kundtjänsten och posthanteringen, och hon säger att 99 procent av alla kunder är snälla och trevliga.

– Men vi som jobbar här får ändå höra allt möjligt från upprörda kunder, normalt sett brukar jag dock inte ta åt mig.

Samtalet som blev droppen

Men när en arg kund skällde ut Elin Larsson över telefon i förra veckan fick hon nog. Mannen hade skickat ett paket men skrivit fel namn, därför hade mottagaren inte fått hämta ut sitt paket.

Postombuden får nämligen inte lämna ut paket när namnet inte överensstämmer med stavningen på legitimationen.

– Vi förstår att det kan kännas fjantigt, men vi måste följa de instruktioner vi fått från posten och ytterst handlar det om att skydda kunderna från bedrägeri.

När Elin Larsson förklarade detta för den upprörde mannen sa han hade en sjuk fru och att han inte hade tid att kontakta postens egen kundtjänst för att ändra adressaten på paketet.

– Han kallade mig nitisk och sa att jag inte kunde förstå hur det är att ha en närstående som är sjuk.

Men Elin Larsson kan visst förstå. För två år sedan fick hennes bror cancer och trots att han nu blivit frisk oroar hon sig ständigt över att cancern ska komma tillbaka.

– Sen så är min morfar sjuk nu, så jag vet exakt hur det känns.

Överöstes med kärlek i sociala medier

Just det berättade Elin Larsson för den arge kunden som då sa att det inte fanns något mer att prata om och la på.

– Jag blev ledsen av hans anklagelse och över att han försökte använda en sjuk närstående för att få sin vilja igenom.

Hon bestämde sig för att dela med sig av händelsen i en facebookgrupp för Enköpingsbor.

Så här skrev Elin Larsson i en Facebookgrupp för Enköpingsbor. Foto: Skärmdump från Facebook

– Först tvekade jag, för det kan vara ganska mycket hat i den här gruppen. Men sen kände jag att våra kunder nog inte förstår hur mycket skit vi får ta, och därför ville jag berätta.

Om Elin Larsson var rädd för att mötas av negativa kommentarer visade det sig snabbt att hennes rädsla var obefogad. I stället överöstes hon med snälla och uppmuntrande kommentarer.

– Jag har försökt svara på alla kommentarerna, men nu har de blivit väldigt många.

Elin Larsson hade inte väntat sig att hon skulle få ta emot så mycket kärlek efter sitt inlägg. Foto: Skärmdump från Facebook

Fått kramar av kunder

De stöttande hejaropen har dessutom spridit sig från sociala medier in i butiken.

– Kunder har kommit in och berättat att de tyckte att mitt inlägg var bra. Jag har till och med fått kramar. Jag blir lite rörd när jag tänker på det, skrattar Elin Larsson.

Hon poängterar att hon inte ville hänga ut den arge mannen i sitt inlägg, utan uppmuntra folk att vara snälla mot sina medmänniskor.

– Och be dem att ha lite förståelse för oss som jobbar som postombud, vi följer ju reglerna för att vi måste, inte för att vi vill vara jävliga.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.