Rapporten heter Uppsala 360 och beskrivs som en vision om vad Uppsala i framtiden kan och bör vara.
– Det är en vision, säger Anna Bjerkesjö, kommunikationsansvarig vid Skanska Sverige.
Förarlösa spårvagnar
Bland annat förespråkar Skanska satsningar på bostäder, infrastruktur och service så pass att Uppsala inom de kommande decennierna ska kunna växa med omkring 150.000 invånare och 75.000 nya bostäder. Det kan enligt Skanska bland annat göras med hjälp av ett fyrspår men också en utbyggnad av den befintliga kollektivtrafiken. För Skanskas del handlar den frågan om förarlösa spårbussar.
– Vi tänker en ringled vid namn Linnélinjen, säger Anna Bjerkesjö.
Frågan kring förardrivna spårvagnar har tidigare utretts av Uppsala kommun, med blandat resultat, då politisk oenighet har rått i frågan. Så sent som under våran 2016 motsatte sig också Uppsala handelskammare satsningen då de menade att utbyggnaden skulle bli för kostsam.
Förutsättningslösa samtal
Enligt Skanska förväntas man påbörja förutsättningslösa samtal med kommunen inom kort. Bland annat väntas företrädade för Uppsala kommun och Skanska mötas upp under Almedalsveckan 2016 för att diskutera eventuella lösningar för ett växande Uppsala.
Det Skanska vill bygga, är enligt rapporten, att bygga en ringled runt hela Uppsala, som binder samman de så kallade stadsnoderna. Tanken är att spårbussarna ska vara alternativet framför den tidigare diskuterade spårvagnen. Ringleden är tänkt att heta Linnélinjen och är tänkt att vara 25 kilometer lång. I högtrafik ska en buss med kapacitet för 100 personer avgå var fjärde minut. Nio hållpatser är tänkte att ansluta till de befintliga busslinjerna och den längsta sträckan är ta omkring 20 minuter. Allt ska trafikeras med el, bland annat driven av solkraft. Kostnaden bedöms enligt Skanskas rapport understiga 2,5 miljarder kronor.
Flertalet satsningar
Flera satsningar har under årens lopp gjorts runt om i landet för att få till liknande lösningar. Dock har finansieringen eller den politiska viljan inte alltid varit i linje med visionerna.
2013 stängde det koreanska stålbolaget Vectus sin testbana för spårtaxi, belägen vid Grindstugan i Uppsala. Banan hade funnits sen 2006 och var tänkt att utveckla framtidens kollektivtrafik. Bland annat testades fordonstäthet vid banan, och bolaget kom senare att utveckla verksamhet i Asien. Även under 1990-talet utfördes tester i Uppsala.
Också sträckan Märsta-Arlanda har varit aktuell för spårtaxi, likaså lösningar för Stockholms universitetsområde har tidigare varit på dagordningen av diverse företag.
”Diskussioner”
Vad gör er vision mer konkret än de tidigare, så att det inte bara är fluff?
– Rapporten är tänkt att ligga till grund för diskussioner om hur målsättningen för Uppsala bör utformas, säger Anna Bjerkesjö.
Men även om inga konkreta planer än så länge finns för att förverkliga Skanskas vision så stänger det socialdemokratiska kommunalrådet Erik Pelling (S) inte dörren helt för framtida spårtaxis i Uppsala.
– Spårtaxi finns med som en möjlighet för passagen över Fyrisån Bergsbrunna-Ultuna-Gottsunda i förslaget till översiktsplan.