Trångt på parkeringen under Black Friday

Uppdaterad
Publicerad

Lönehelg och Black Friday innebär ett uppsving för handeln. Men i kontrast till det uppmanas också till en köpfri dag.

Redan under förmiddagen är det fullt på parkeringen vid Gränby centrum i Uppsala. En vanlig dag kommer mellan 20.000 och 25.000 kunder hit. I dag räknar man med runt 30.000 besökare. Flera kunder vittnar om kaos på parkeringen.

– Det tog mer än fem minuter. Vi fick köra runt ganska länge, berättar Mina Hagenvall som är här med två av sina barn.

Men de har inte kommit hit på grund av dagens reor.

– Sonen ska klippa sig och så ska vi äta.

I butiksfönstren trängs julpyntet med skyltar om rabatt. Flera affärer har tjuvstartat och kör rea i uppemot en vecka.

2,3 miljarder i fjol

Black Friday är ett begrepp som kommer från USA. Den infaller alltid dagen efter Thanksgiving, den fjärde fredagen i november. Det är årets största shoppingdag och starten på julhandeln. För handlarna är det ett sätt att göra röda minussiffror till svarta.

I Sverige introducerades denna köpardag år 2010 och den slog igenom stort tre år senare. Förra året handlade svenskarna för 2,3 miljarder denna dag, enligt en undersökning som Post Nord lät göra.

Det är nästan lika mycket pengar som omsattes på Gränby centrum i fjol, nämligen 2,2 miljarder.

– Black Friday, då brukar de ha rejäla reor. Man märker en stor prisskillnad, säger Dina Alhaeih.

En köpfri dag

Men det är inte alla som tycker att mer konsumtion ska uppmuntras. Som en motreaktion har ”Buy nothing day” eller en köpfri dag uppstått. Det är en internationell kampanj som istället manar folk till att inte handla någonting alls den här dagen.

– Det är väl bra att tänka på att inte konsumera så mycket, så varför inte? säger Mina Hagenvall.

– Det är både och. Handeln är bra för samhället också, den ökar antalet jobbtillfällen och drar in pengar till statskassan, menar Olov Norrgren.

Läs mer: Black Friday väcker motreaktion

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.