Lockelsen att köpa ökar med 40 procent när smak och syn kombineras. Det visar en ny studie på Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet.
– Slutsatsen av studien är att kaférelaterade dofter påverkar uppmärksamheten mot kaféet vilket förstärker minnet av upplevelsen och ökar köpintentionen. Det innebär att skyltmaterialet är avgörande för att lukten ska ha någon effekt på försäljningen då dofterna paras ihop med relevant information i omgivningen, säger Anders Gustafsson, professor i företagsekonomi vid CTF, i ett pressmeddelande.
I studien filmades hundra personer med eyetrackingglasögon samtidigt som de promenerade förbi ett kafé i Stockholm, medan de exponerades av en doft från dels kaffe, dels kaka.
Kakdoft drar mer än kaffebönor
Enligt studien är det främst den söta doften som är drivkraften för uppmärksamhet. Deltagarna som blev exponerade för kakdoft tittade 51 procent längre tid på skyltmaterialet och hade 21 procent högre villighet att köpa kaférelaterade produkter.
– Så om man vill öka försäljningen av kaféprodukter är det bättre att använda sig av en doft av kakor än kaffebönor, säger Poja Shams, lektor i företagsekonomi som genomförde studien tillsammans med Anders Gustafsson.