Buss utan chaufför på besök i Karlstad

Uppdaterad
Publicerad

Den ser ut som en brödrost på hjul, den kör utan chaufför, och just nu är den ute på turné. Och reaktionerna har varit många.

– Det är allt från ”vilken stor golfbil” till ”vilken söt liten buss” och ”vem kör den här?”. Det är väl den första frågan vi alltid får, säger Christer Norrman, vd på Acando.

Även om den självgående bilen fortfarande kan kännas långt borta, har den självgående bussen redan nått Karlstad. I alla fall för en blixtvisit, som en del av en turné som på söndag ska vidare till Norge.

– På den här bussen är det ingen chaufför. Den är självgående. Den ser trafiken runt sig, och den är väldigt defensiv och snäll i trafiken, säger Olav Madland.

Kortare sträckor i lugnt tempo

Ja, den självgående bussen är lugn och fin när den beger sig ut på sina korta sträckor. Farten ligger på runt 25 kilometer i timmen. Den lille farkosten ska komplettera sina större syskon ute i kollektivtrafiken, så den beger sig inte längre bort än en och en halv kilometer.

– Och kommer det en katt, en hund, ett barn eller en vuxen innanför säkerhetszonen så stannar den omedelbart, säger Olav Madland.

Målet är att fler ska välja att åka kollektivt. Vill man att bussen ska komma och köra en en kortare sträcka, beställer man den via en app.

– Väldigt många i dag kör till jobbet för att de första eller sista metrarna är obekväma att gå. Man upplever inte kollektivtrafiken som tillräckligt attraktiv, säger Olav Madland.

Vill se nytänk i reglementet

Men att lansera idén med en buss utan chaufför kräver också tålamod. Det tar tid för byråkratins kvarnar att mala färdigt, och dessutom är reglementet inte anpassat för ett fordon utan förare.

– Regelverk, lagar, förordningar idag är skrivna efter en situation som inte passar bussen, säger Christer Norrman.

– Där är det problem, och där blir det utmaningar, för det kommer fram saker nu som inte funnits tidigare, fortsätter han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.