Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Datorspel ger bättre engelska

Unga som spelar datorspel på fritiden får bra betyg på sina engelskauppsatser, det visar en ny studie från Karlstads universitet.

Spelar du datorspel på fritiden? Då finns det en stor chans att du kommer få bra betyg i engelskan i skolan. Det har Pia Sundqvist, docent i engelska vid Karlstads universitet, kommit fram till. Tillsammans med doktoranden Peter Wikström har hon undersökt engelskauppsatser som elever i årskurs nio har skrivit i de nationella proven och vilka betyg som de har fått. Då kom de fram till att de nior som spelade datorspel på sin fritid även var bättre på engelska.

– När vi testar ordförrådet i särskilda ordprov, så ser vi att ju mer tid barn lägger på att spela datorspel på engelska, desto större ordförråd har de. Det framkom även i den här studien. Det nya som vi såg var att de som spelade fem timmar eller mer per vecka faktiskt även skrev bäst, säger Pia Sundqvist i ett pressmeddelande.

Använde fler svåra ord

De nior som spelade datorspel använde fler svåra ord i sina uppsatser jämfört med de elever som spelade lite eller inte alls, exempelvis ord som maturity, resources, creation, opportunities och furthermore.

– En viktig delförklaring till att de frekventa spelarna fick högst uppsatsbetyg är sannolikt det faktum att de använde fler avancerade ord jämfört med de andra två grupperna. Det är också intressant att gruppen med frekventa spelare faktiskt hade det högsta genomsnittliga slutbetyget i engelska när grupperna jämfördes, berättar Pia Sundqvist.

Vill att fler studier görs

Men enligt forskaren Pia Sundqvist behövs det fler och större studier som undersöker just sambandet mellan dataspelande och skrivförmåga. Hon är dock inte förvånad över resultaten på studien eftersom hon ser många möjligheter att utveckla språket genom att spela dataspel.

– Vi kontrollerade ett antal bakgrundsvariabler som brukar kunna förklara skillnader mellan grupper i språkforskning, till exempel föräldrarnas utbildningsnivå, eleveras läsvanor, både på svenska och engelska, samt hur vanligt det var att de hade rest utomlands. Studiens resultat visade att de statistiskt säkerställda skillnaderna mellan de tre grupperna kvarstod, säger Pia Sunqvist.