– Varje år avslutas med en köporgie. Varje år slår julhandeln rekord. Vi shoppar loss för att vi njuter av det, menar säger Per Kristensson, professor och konsumentforskare vid Karlstads uiversitet.
Själva inköpet ger större tillfredsställelse än att ge julklappar.
Sociala konsumenter
En strid ström av varor bärs genom köpcentrumens portar. Vi trivs i trängseln. Vi är sociala konsumenter. Att handla är en social tradition och en handling som gör oss glada.
– Människorna tror att det är det de köper, som de ska vara nöjda med, säger Per Kristensson, professor och konsumentforskare vid Karlstads uiversitet.
– Men handlandet i sig är en del av den här glädjekällan.
Kortsiktigt
Vi köper för att köpa. Vi njuter av att handla, menar forskaren. Och sedan när julklapparna är uppackade kommer mellandagsreorna och vi återvänder till butikerna, nu för att spara pengar.
– Då har vi byggt in en massa andra anledningar att handla. En del intalar sig själva att nu kan de handla och spara lite pengar. Så rättfärdigar man sina köp och tycker att det är okej att gå ut och handla lite mer. Men man blir inte lyckligare för det. Det är kortsiktiga tillfredsställelser som kommer av den här konsumtionen, säger Per Kristensson.
Sen kommer ångesten
Efter nyår kan julens köpglädje bytas mot ångest. Vad var det vi köpte egentligen?
– Det lätt att ångesten kommer krypande, säger Per Kristensson.
– Ångesten över att jag inte i stället använde pengarna till att köpa något som påverkade mitt välbefinnande på längre sikt.