Sol, saltstänkta vågor och skränande måsar. Ja, många drömmer nog om en egen båt. Men vad färre tänker på är var båten egentligen ska få sin sista vila. Något som Christina Palm, ordförande i Skoghalls båtsällskap, fått erfara – och tröttnat på.
– Det här är en förening för aktivt båtliv. Det här är ingen båtupplagsplats, utan en båtklubb, Då ska man vara på sjön, slår hon fast.
När SVT besöker båtklubben är det fortfarande många som inte lagt i båten. Men klubben vet att det är många som inte kommer att göra det heller. Bara på Skoghalls båtsällskap var det 53 båtar som inte sattes i sjön förra sommaren. Och så kan det fortsätta – år efter år. Enligt branschorganisationen Svenska Båtunionen har flera båtklubbar i landet samma problem.
Höjer avgift med hundra procent
När man har båten på land under sommaren betalar man en särskild avgift. Nu har Skoghalls Båtsällskap bestämt sig för att ta höja den avgiften med hundra procent för varje år som båten ligger på land inom hamnens område sommartid. Det innebär att man kommer upp i 8 000 kronor om båten ligger kvar på land i hamnen under fem somrar.
Men var händer om de ändå inte lyssnar?
– Då kommer vi att ta kontakt med dem, naturligtvis. Vi uppmanar dem först och främst att försöka sälja båten om den är i säljbart skick. Är den inte det, så finns det en båtskrot här i Värmland.
– Det kanske kostar mycket, men när vi räknar på det så tror jag inte att det är särskilt mycket dyrare att skrota båten än att låta den ligga varje sommar och betala avgiften som vi har, säger Christina Palm.