Foto: Jenny Eriksson/SVT

Klimatsmarta elever med framtidsidéer

Publicerad

Under en vecka har niondeklassarna på Rudsskolan i Karlstad arbetat med FN:s mål för hållbar utveckling. Idag presenterade eleverna sina framtidsvisioner.

– Vi tänkte miljösmart, att det skulle bli så miljövänligt som möjligt, säger eleven Carl Åkerlund och pekar på modellen av ett hyreshus som han byggt tillsammans med två kompisar.

Det surrar av liv i klassrummet på Rudsskolan i Karlstad där niondeklassarna presenterar idéer för framtidens bostadsbyggande för de yngre eleverna.

Smarta lösningar

Huset Carl Åkerlund visar har många smarta lösningar; vattnet från tak och stuprör går till turbiner som alstrar el, det finns solpaneler, smarta lösningar för sopor och kompost, odlingar på taket och mycket mer. Huset ska dessutom vara tryggt och anpassat för olika åldrar. Här finns första hjälpen med hjärtstartare, gym och gemenskapslokaler. Och seniorerna får företräde till de nedersta våningsplanen.

– Det viktigaste är att alla ska trivas och alla ska ha det bra. Pensionärerna ska ha det extra bra, säger Serosh Sanamyan, en annan av huskonstruktörerna.

Miljövänliga material

Vid bordet intill förklarar Sara Larsson tankarna bakom huset hon konstruerat tillsammans med två kompisar.

– Alla material är miljövänliga, säger hon och pekar på modellen, som även den har solpaneler och turbiner för regnvattnet.

– Allt kan återvinnas till hundra procent. Det är hållbara bostäder med egen energi och miljövänliga material som vi har konstruerat.l

I en vecka har niondeklassarna arbetat med projektet, som bygger på FN:s 17 globala mål för en hållbar utveckling. Eleverna har delat upp sig i grupper och arbetat med hållbar utveckling för bostäder, transporter,  konsumtion, skola och fritid. Nu presenteras resultaten med redovisningar i bild, färg och form. Eleverna är pålästa och idéerna påfallande påhittiga.

– Vi ska ju förmedla och lära eleverna om hållbar utveckling, säger skolans rektor David Larsson.

– Och så tänkte vi att det är ju de som ska leva i framtiden, så vi tar med dem redan nu!

Social gemenskap

Elevernas framtidsidéer stannar inte vid den yttre miljön. Den sociala gemenskapen är lika viktig. I ett av klassrummen hittar vi en fritidsgård för ungdomar – och äldre. Bakom konstruktionen och idén står bland andra Thea Dalman och Alicia Andersson.

– Vi kallar den för Sjöberga, förklarar Alicia.

– Den ligger i anslutning till Vänern, för vi tänker oss att Karlstad har utvidgats. Här kan unga och äldre mötas.

– Allt drivs av förnybar energi, fyller Thea i,  vi har vågkraft, solpaneler och solceller.

Jag ser att ni har djur här också?

– Ja , vi har en höna just nu som vi kan få ägg ifrån. Det blir både ekologiskt och ekonomiskt. Det är nyckelorden för det här projektet; socialt, ekonomiskt och ekologiskt!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.