Foto: SVT

Ester, 4, vill gå mer i förskolan

Uppdaterad
Publicerad

SVT Nyheter Värmlands inslag om förslaget att barn till föräldralediga och arbetslösa ska kunna få rätt till mer än 15 timmar på förskolan har väckt många reaktioner. En av dem som gillar förslaget är Kristina Wallin i Karlstad.

– Ester vill alltid gå till förskolan, hon vill aldrig gå hem och hon är alltid på gott humör när hon har varit på förskolan. Hon blir lite ledsen över att behöva gå hem och dessutom är det väldigt svårt som förälder hemma med en liten bebis, att hinna stimulera Ester i den utsträckning som hon skulle behöva. Det är svårt, säger Kristina Wallin.

Hon är föräldraledig med dottern Julie, 2,5 månad. Storasyster Ester, 4 år, går på förskolan fem timmar om dagen, tre dagar i veckan. Men Kristina önskar att Ester fick gå dit mer, eftersom hon trivs så bra och vill vara där med sina kompisar. Hon håller inte med kritik som handlar om att utökad förskoletid tar ett vuxenperspektiv istället för barnperspektiv.

Förskolan i Värmland

– Jag kan tycka att om man pratar om 40-timmarsveckor kanske det handlar mer om den vuxna än barnet, men att man skulle få ha sitt barn 25 timmar till exempel, det är garanterat i så fall för barnets bästa. Sedan är ju alla barn individer och det finns säkert barn som tycker olika bra om att vara på förskolan, och det måste man ju så klart ta hänsyn till också, säger Kristina Wallin.

”Viktig för språkträning och utveckling”

Många hörde av sig till oss på SVT i sociala medier, efter söndagens inslag med socialdemokraten Gunilla Svantorps förslag om möjlighet till fler timmar på förskolan än de 15 timmar som barn till föräldralediga och arbetslösa får i dag.

– Vi har väl sagt i vårt parti att vi tycker det är viktigt för språkträning och utveckling och ser att man gärna erbjuder fler timmar. Vi har ju 15 timmar lagstadgat idag, men det är ju för lite, sade Gunilla Svantorp tidigare till SVT Nyheter Värmland.

”Problematiskt med anknytningen”

En av dem som sett inslaget och tyckt till är Mattias Fröding, trebarnspappa och kommunpolitiker för Kristdemokraterna.

– Jag har absolut ingenting emot förskolan och när barnen har varit äldre så har det varit jättebra för barnen. De har utvecklats jättebra och vi har varit väldigt nöjda. Men när barnen är riktigt små är anknytning jätteviktigt och särskilt om barngrupperna är stora så är det problematiskt med anknytningen.

Gunilla Svantorp menar också att vi har en annan syn på förskolan i dag och att den pedagogiska verksamheten är viktig.

– Man kan inte se den som någonting där man lämnar in barnen ungefär som när man lämnar in dem på Ikea för att leka. Det gör man inte längre. I dag är det första steget i utbildningskedjan, säger hon.

– Jag ska inte underkänna den pedagogiska verksamheten, men framför allt när det gäller barn upp till tre års ålder så är det omsorgen, anknytningen och tryggheten som är det viktigaste och det tror jag riskerar att gå förlorat med för stora barngrupper, säger Mattias Fröding.

”Direkt ansvarslöst”

För honom handlar det om just barngrupperna – att om fler barn går längre på förskolan om dagarna, blir grupperna större.

– Den största utmaningen som finns just nu tycker jag, är att barngrupperna är så stora. Och att då komma med ett förslag som sannolikt kommer ge ännu större barngrupper, det tycker jag är direkt ansvarslöst och inte särskilt gott ur ett barnperspektiv, säger han.

”Ta tag i frågan!”

Gunilla Svantorp lyfter nu upp frågan till riksdagens utbildningsutskott. Och Kristina Wallin hoppas att något sker politiskt så att det blir möjligt för Ester och andra barn att gå mer i förskolan om de vill.

– Jag skulle vilja att man tog tag i den här frågan på allvar och faktiskt såg över om det fanns möjlighet att utöka timmarna för de barnen som har syskon hemma, så de också kan få delta i stimulerande lärande och leka med sina kompisar lite mer än de får göra i dag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Förskolan i Värmland

Mer i ämnet