Det jobbas för högtryck vid VärmLants silo i Skattkärr. Spannmål från värmländska bönder ska torkas, lagras och lastas om för att skickas till kvarnar och mälterier i Danmark och Tyskland. MV Windstar från Bergen ligger vid kaj och ska lasta 2100 ton havre. Men många av fartygen kan inte lasta fullt. Vänern har för lågt vattenstånd. Vid normalt vattenstånd kan båtarna lasta upp emot 3300 ton i Skattkärr. Nu ligger max kanske på 2800 ton.
– Båtarna lastar 200-500 ton mindre per båt, säger Tomas Söderlund, marknadsansvarig på VärmLant AB, som har verksamhet i Säffle, Väse och Skattkärr. Hittills har 32 000 ton vägts in vid de tre anläggningarna.
”Det är kämpigt nu”
Med 200-500 ton mindre i båtens lastrum skulle mellan fem och femton lastbilar behövas för att ta det spannmål, som båten inte fick med sig.
– Det är kämpigt nu, säger Tomas Söderlund. – Det är ont om bilar, när det är skörd i hela landet. Vi får lagra spannmålet på backen för att hinna med.
Spannmålet förstörs
Men får spannmålet ligga för länge förstörs det. Mindre regn ger lägre vattenstånd, båtarna kan då inte lasta lika mycket. Om spannmålet måste lagras längre tid alstras värme i det och det kan bildas svartmöglet fysarium. Då förstörs spannmålet och blir otjänligt.
– Det finns en risk för det, men det har gått bra, säger Tomas Söderlund. – Vi har bra koll. Men det tar inte så många dagar innan det blir varmgång i spannmålet och då kan det bli fysarium och spannmålet bli otjänligt.