Lärarförbundet: Akut lärarbrist i Värmland

Uppdaterad
Publicerad

Enligt Lärarförbundet råder det stor brist på lärare i Värmland. En av anledningarna till det är att många lärarutbildade jobbar med annat.

– Det handlar mycket om arbetsbelastning naturligtvis. Man har lämnat yrket för att man tycker att arbetsbelastningen är för hög, man tycker inte att man har makt över sitt yrke och man anser inte att man får betalt för det arbete man utför, säger Josefine Dedorsson ordförande i Lärarförbundet i Karlstad.

Josefine Dedorsson berättar att lärarbristen är akut och har varit allvarlig länge. Hon säger också att det i sin tur har lett till att arbetsbelastningen blir ännu större för de som är kvar som lärare.

16 procent jobbar med annat

Lärarförbundet presenterade nyligen i en rapport att 16 procent av de utbildade lärarna i Värmland inte jobbar inom yrket. Josefine Dedorsson förklarar att en av nycklarna för att komma till rätta med bristen är att få tillbaka de som slutat som lärare.

– Skulle man kunna locka tillbaka 60 procent av de som slutat, det är ungefär 700 lärare, så skulle man naturligtvis kunna täcka en del av den kompetens- och lärarförsörjning som behövs i länet.

Vill åtgärda problemen

Josefine Dedorsson hoppas att man kan åtgärda de problem som gjort att många lärare valt att lämna yrket.

– Det handlar om att ha en diskussion med politiken. Hur kan vi i kommunerna göra så att varenda lärare känner att man gör ett viktigt jobb, att man trivs att man har en arbetsbelastning som är rimlig. Det handlar hela tiden om att värna, ta hand om de goda lärare vi har men också att locka de unga att läsa till lärare

– Nu gäller det att man tar tag i det här. Det är många som fattas, de behövs ute i våra verksamheter. Och de som är behöriga lärare ska tillbaka och jobba i skolan, det hoppas vi naturligtvis på.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.